    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie - jak odzyskac kase od b. pracodawcy
    Date: Tue, 6 Jan 2004 18:10:55 +0100

    Użytkownik "John Doe" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:btengh$cap$1@inews.gazeta.pl...

    > Wiesz - wlasnie to mnie tez trapi - podobno nawet jak by to bylo w
    czasie
    > pracy, to i tak prawa autorskie dla mnie.
    >
    > A udowodnie prosto - nie mieli legalnego oprogramowania do wykonania
    tych
    > rzeczy (np. nagrania). W ogole nie mieli tych programow poza tym. Moze
    > wystarczy...

    Pierwsze pytanie które mi się nasuwa z praktyki. A ty miąłeś licencje
    komercyjne? :-))

    Ale wracając do samych praw. Prawo do autorstwa tego jest oczywiście
    niezbywalne. Czyli nie ma siły i autorem tego dzieła jesteś z całą
    pewnością Ty, a nie urząd gminy. Natomiast prawa majątkowe to już inna
    rzecz. W tym wypadku orzecznictwo idzie raczej w kierunku uznania, że
    jeśli robisz coś jako pracownik, na zlecenie pracodawcy i nie ma jakiejś
    osobnej umowy między Wami, to jednak prawa majątkowe ma pracodawca. To, że
    Twój zakres czynności nie przewidywał tego, to nie ma większego znaczenia,
    bo pewnie jest tam punkt "wykonywać polecenia przełożonego".

    Ale teraz mi przyszło do głowy. Kto jest podpisany pod tym dziełem jako
    autor w wersji przesłanej na konkurs? Bo jak nie Ty, tylko na przykład
    wójt, to ewentualnie z tej flanki by można to ugryźć.