  • 1. Data: 2003-09-01 21:35:20
    Temat: Prawo Budowlane - remont sąsiada. Czy moze wkrocyzc na moj prv teren?
    Od: "" <m...@W...pl>

    W najblizsym czasie moj sasiad zamierza przeprowadzic remot swojego budynku,
    ktory znajduje sie na graqnicy naszych działek. Sasiad musi wejsc na nasza
    dzialke , aby dokonac remontu swojego budynku. Czy mozna obejsc w jakis sposob
    art. 47 U S T A W Y z dnia 7 lipca 1994 r. ? Czy pozostaje mozliwosc odwolania
    sie od decyzji organu, ktory wydaje decyzje o "wejsciu" sasiada na MOJ PRYWATNY
    TEREN. Czy moge w jakis sposob decydowac o tym kto i kiedy moze wejsc na moj
    PRYWATNY TEREN oraz do jakiego organu nalezy zlozyc odwolanie od dezycji organu
    przyznajacej sasiadowi mozliwosc dokonania remontu - wkraczjac tym samym na moj
    teren - PRYWATNY! za pomoc z gory serdeczne dzieki s...@i...pl

  • 2. Data: 2003-09-02 09:18:31
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik <m...@W...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    organu
    > przyznajacej sasiadowi mozliwosc dokonania remontu - wkraczjac tym samym

    Tak sobie mysle, z kiedys jakis wlasciciel wyrazil zgode na postawienie
    budynku "na granicy".

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-09-02 09:33:45
    Od: "" <m...@...pl>

    > Tak sobie mysle, z kiedys jakis wlasciciel wyrazil zgode na postawienie
    > budynku "na granicy".
    >
    > Boguslaw

    Boguslawie:) ja tez sobie mysle - ze mam dzialkie mam od innego wlasciciela-
    czyli dokonalem zakupu, moj sasiad rowniez kupil ja od innej osoby niz ta ktora
    uzyskala pozwolenie na budowe domu ..... wiec kolko sie kreci dalej:)

  • 4. Data: 2003-09-02 10:43:35
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik <m...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    ktora
    > uzyskala pozwolenie na budowe domu ..... wiec kolko sie kreci dalej:)

    No wiec kupil Pan dzialke ktora ma na sasiedniej postawiony dom przy
    granicy.

    I ten dom wymaga teraz remontu. To czego Pan wlasciwie oczekuje od
    "prawodawcy "?
    Ze uchwali prawo biorce ""w kleszcze" sasiada ?
    Dom wyremontowac MUSI i bedzie na panskiej lasce ?

    Boguslaw

  • 5. Data: 2003-09-02 11:28:36
    Od: "" <m...@...pl>

    Wyremontowanie domu - oblozenie styropianem 10 cm - sprawi ze dom ktory
    znajduje sie na granicy przesunie sie w MOJĄ działkę o owe 10 cm. Niby mało -
    ale to moja działka zmiejszy sie o owe 10 cm na całej długości. A chyba nikt
    nie lubi gdy odbiera mu sie cos co nalezy do niego! I taki to jest budowlany
    dylemat.......

  • 6. Data: 2003-09-02 11:43:15
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    nikt
    > nie lubi gdy odbiera mu sie cos co nalezy do niego! I taki to jest

    To calkiem co innego.
    Jest Pan Strona i moze Pan sie nie zgodzic, by dom byl czesciowo na panskiej
    dzialce.
    Ocieplic mozna tez od wewnatrz...

    No ale mysle, ze lepiej sie z sasiadem dogadac.

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-09-02 15:17:19
    Od: "stavi" <s...@p...onet.pl>

    ta

    czyli każdy widział co brał :)

    > No wiec kupil Pan dzialke ktora ma na sasiedniej postawiony dom przy
    > granicy.

    no i zgodził się, na cień generowany przez ten dom, na nic więcej

    > Dom wyremontowac MUSI i bedzie na panskiej lasce ?

    Wcale _nie_ musi. Może wybudować inny, może sprzedać, może ...
    W końcu jak kupił dom w granicy to powinien się liczyć z tym, że będzie miał
    problem z remontem.
    A czy ktoś mu odpowie merytorycznie ?

    pozdr.,
    stavi

  • 8. Data: 2003-09-03 08:08:02
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "stavi" [...]

    > Wcale _nie_ musi. Może wybudować inny, może sprzedać, może ...
    > W końcu jak kupił dom w granicy to powinien się liczyć z tym, że będzie
    miał
    > problem z remontem.

    Pewnie nie pomyslal, ze ludzie moga TAK postepowac,
    by uniemozliwic remont.

    No ale niekiedy przeprowadzenie remontu jest obowiazkiem.
    W tym sensie napisalem "musi".

  • 9. Data: 2003-09-03 11:37:43
    Od: "Michał Mitko" <m...@p...onet.pl>

    Już raz było, jak ktoś wybudował dom na granicy to dostał na pismie zgodę od
    sąsiada na to.
    Ta zgoda mimo że mogła być dana 50 lat temu i w innym pokoleniu właścicieli
    dalej Cie obowiazuje.
    Michał

    Użytkownik Boguslaw Szostak <a...@u...agh.edu.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:bj4772$sfv$...@g...uci.agh.edu.pl...

  • 10. Data: 2003-09-03 12:49:31
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    A może by tak sięgnąć do dzieła pt Prawo budowlane" ? Myślę, że łatwiej i
    konkretniej....

    Czym zatem przywołana ustawa zajmuje się ?

    Art. 1.

    Ustawa - Prawo budowlane, zwana dalej "ustawą", normuje działalność
    obejmującą sprawy

    projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych oraz
    określa zasady działania organów administracji publicznej w tych
    dziedzinach.

    W kategorii "utrzymanie" mieści się również remont. Nie ulega wątpliwości,
    iż remont jest "robotą budowlaną".

    A zatem mamy odpowiedź :

    Art. 47.

    1. Jeżeli do wykonania prac przygotowawczych lub robót budowlanych jest

    niezbędne wejście do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej

    nieruchomości, inwestor jest obowiązany przed rozpoczęciem robót uzyskać
    zgodę

    właściciela sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu (najemcy) na
    wejście

    oraz uzgodnić z nim przewidywany sposób, zakres i terminy korzystania z
    tych

    obiektów, a także ewentualną rekompensatę z tego tytułu.

    2. W razie nieuzgodnienia warunków, o których mowa w ust. 1, właściwy
    organ -

    na wniosek inwestora - w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku,
    rozstrzyga,

    w drodze decyzji, o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu
    lub na

    teren sąsiedniej nieruchomości. W przypadku uznania zasadności wniosku

    inwestora, właściwy organ określa jednocześnie granice niezbędnej potrzeby

    oraz warunki korzystania z sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości.

    3. Inwestor, po zakończeniu robót, o których mowa w ust. 1, jest
    obowiązany

    naprawić szkody powstałe w wyniku korzystania z sąsiedniej nieruchomości,

    budynku lub lokalu - na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

    4. Zajęcie, na potrzeby budowy, pasa drogowego lub jego części może
    nastąpić

    po spełnieniu wymagań określonych w odrębnych przepisach.

    Tyle, jeśli substancja budowlana po remoncie nie naruszy granicy Twojej
    działki.

    Jeśli rzecz sprowadza się do ocieplenia ściany budynku - i budynek ów (po
    ociepleniu ściany) znajdzie się częściowo na terenie innej działki to nie ma
    przeproś. Na częściowe zabudowanie (nawet te 10 cm styropianu) Twojej
    działki możesz nie zgodzić się i sąsiad może ocieplać ścianę od wewnątrz.
    Argument prosty : dlaczego Ty masz stracić 10 cm ze swojej działki, a nie
    sąsiad te same 10 cm ze swojego salonu ?

    Możesz mu też sprzedać kawałek swojej działki (10 cm x 10 m = 1 m kw) np za
    100,- pln z tym, że koszty notarialne, geodezyjne, zmiana w księdze
    wieczystej i inne ( około 1500,-pln ) ponosi zainteresowany kupnem :-)))
    Tylko czy warto za 1 m kw działki mieć za miedzą wroga do końca życia ? Może
    wczuć się w rolę owego sąsiada, któremu ciepło ucieka przez niedocieploną
    ścianę, a z pokoiku 10 m kw wykrojenie 10 cm to sporo ?

    AR