  • 21. Data: 2009-09-14 12:11:34
    Temat: Re: Praca zmianowa a przepisy
    Od: Smok Eustachy <S...@E...pl>

    Dnia Mon, 14 Sep 2009 09:52:51 +0000, jureq napisał(a):

    > Jedyny warunek to zachowanie przerwy minimum 11-godzinnej na odpoczynek

    A DOBA PRACOWNICZA????

    --
    http://nowy.tezeusz.pl/blog/smok.eustachy
    http://pclinuxos.org.pl/

  • 22. Data: 2009-09-14 12:16:44
    Od: Smok Eustachy <S...@E...pl>

    Dnia Mon, 14 Sep 2009 12:43:39 +0200, Liwiusz napisał(a):
    /..../
    > Uważam, że czas pracy pracownika zależy od pracodawcy. Plus
    > ograniczenia KP. Jeśli w poniedziałek pracownik ma pracować 8-16, a we
    > wtorek 14-22, a we środę w nocy, to jest to dozwolone.

    To źle uważasz.
    Jak pracodawca wprowadził harmonogram na tydzień to na w tym tygodniu już
    ma znikoma mozliwość manewru.

    Swoją drogą tytułowe rozwiązanie to przykład głupoty pracodawcy: po co
    irytować ludzi niepotrzebnie swoja indolencją?

  • 23. Data: 2009-09-14 12:52:19
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 14 Sep 2009 12:57:16 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > A jaki przepis decyduje o tym, że o 16 to już za późno, a 2 dni
    > wcześniej może być?

    Dobra - pomogę ci:
    //
    Harmonogram czasu pracy określa poszczególne dni i godziny pracy
    pracowników. Jest bardzo ważnym elementem organizacji czasu i jego
    tworzenie podlega określonym regułom. Niestety zdarza się, że pracodawcy
    traktują go swój prywatny świstek papieru, który można dowolnie zmieniać.
    Wskutek tego inspektorzy podczas kontroli znajdują w nich sporo błędów.

    BŁĄD 1: brak harmonogramu przy pracy świadczonej w podstawowym systemie
    czasu pracy
    Obowiązek tworzenia harmonogramu czasu pracy nie wynika z Kodeksu pracy,
    lecz jest rezultatem konieczności przestrzegania przepisów o czasie pracy.
    Dlatego należy przyjąć, że jego ustalanie koniecznie jest wtedy, gdy
    pracownicy świadczą pracę w ,,nieregularnej" organizacji czasu pracy, czyli
    gdy ich czas pracy przypada w różnych dniach lub chociażby w różnych
    godzinach pracy. Może to dotyczyć każdego systemu czasu pracy.

    Przykład 1
    Pracownicy świadczą pracę w systemie podstawowym od poniedziałku do piątku
    w godz. 8.00-16.00. Taki rozkład czasu pracy wynika z regulaminu pracy
    obowiązującego w firmie. W takiej sytuacji zatem - gdy rozkład czasu pracy
    zawarty został w regulaminie w taki sposób, ze pracownicy nie mogą mieć
    wątpliwości co do dni i godzin świadczenia pracy - nie ma konieczności
    sporządzania harmonogramu czasu pracy. Powtarzałby on bowiem tylko to, co
    jest zawarte w regulaminie.

    Przykład 2
    Pracownicy świadczą pracę w systemie podstawowym w godz. 8.00-16.00. Dni
    ich pracy wypadają jednak różnie, gdyż firma funkcjonuje także w soboty,
    niedziele i święta. W takim przypadku organizacja czasu pracy nie ma
    charakteru stałego, a zatem pracownik nie jest w stanie sam ustalić, kiedy
    wypadają dni jego pracy, a kiedy dni wolne. Dlatego w takiej sytuacji
    konieczne jest ustalanie harmonogramu dla tych pracowników.

    BŁĄD 2: niedostateczna szczegółowość harmonogramu przy pracy w niedziele i
    święta
    Harmonogram czasu pracy pracownika świadczącego pracę także w niedziele i
    święta musi zawierać informacje wskazujące na to, który dzień wolny jest
    dniem wolnym z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy, a który dniem wolnym za
    pracę w niedzielę lub święto. Jeżeli bowiem nie będzie wiadomo z jakiego
    tytułu jest udzielany pracownikowi dzień wolny, nie będzie również wiadomo,
    jak zrekompensować prace w danym dniu. Inaczej bowiem rekompensujesz pracę
    w niedzielę, inaczej w święto, a jeszcze inaczej w dniu wolnym z tytułu
    5-dniowego tygodnia pracy. W sytuacji, gdy z harmonogramu nie wynika, czy
    dany dzień jest udzielony za pracę w sobotę, niedzielę, czy święto, nie
    jest możliwa ocena, czy pracownik otrzymał dodatkowy dzień wolny za pracę w
    niedzielę lub święto w terminie określonym w art. 15111 § 1 kp.

    Konieczność zamieszczania takich informacji wynika też z faktu, że
    uprawnienia pracownika świadczącego prace w dniu wolnym różnią się w
    zależności od tego, czy dzień wolny w którym pracował był dniem
    harmonogramowo wolnym od pracy (np. w systemie równoważnym), dniem wolnym z
    tytułu 5-dniowego tygodnia pracy, czy też dniem wolnym w zamian za pracę w
    niedzielę lub święto.

    BŁĄD 3: nieprawidłowe ustalenie dni pracy w poszczególnych tygodniach
    Jedną za zasad regulujących czas pracy pracownika jest zasada przeciętnie
    5-dniowego tygodnia pracy. Oznacza to, że liczba dni pracy poszczególnych
    tygodniach nie została określona w sposób sztywny, a co za tym idzie - może
    być ona w poszczególnych tygodniach okresu rozliczeniowego zróżnicowana.
    Ważne jedynie, aby w ogólnym rozrachunku obejmującym cały okres
    rozliczeniowy przeciętna liczba dni pracy w tygodniu nie przekraczała 5.

    Możliwe jest więc takie skonstruowanie harmonogramu, aby pracownik
    świadczył pracę w jednym tygodniu np. przez 6 dni, a w innym przez 4 (w
    ramach tego samego okresu rozliczeniowego). Niemożliwe jest natomiast
    polecenie pracownikowi pracy w jednym tygodniu przez 7 dni, a w innym zaś
    przez 3. Praca przez 7 dni w tygodniu wyklucza bowiem zachowanie 35-godz.
    nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego i jest niedopuszczalna.

    A zresztą sam sobie poczytaj .... potem wróć i posyp głowę popiołem :))
    http://www.prawo.egospodarka.pl/28965,Harmonogram-cz
    asu-pracy-najczestsze-bledy,1,34,3.html

  • 24. Data: 2009-09-14 14:10:30
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Liwiusz" napisał:
    > Uważam, że czas pracy pracownika zależy od pracodawcy.

    weź lepiej idź spać!:O)
    czas pracy pracownika jest zależny od pracownika i pracodawcy a dokładniej
    od porozumienia między nimi, poczytaj KP chłopie!:O)

  • 25. Data: 2009-09-15 07:50:30
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    > Kodeks pracy nie zna harmonogramu. Przybliżysz jego podstawę prawną?
    >
    > --
    > Liwiusz
    Ale kodeks pracy wprowadza pojęcie okresu rozliczeniowego - jedną z jego
    części jest właśnie ten harmonogram pracy, określający czasd pracy
    pracownika.
    PawelT

  • 26. Data: 2009-09-15 08:02:56
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mark II" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

    > W umowie na czas nieokreslony nie ma zadnych informacji o godzinach pracy.
    > Napisane: pelny etat czyli 8h. Normalne godziny pracy firmy to 8-16.

    Podsumowując wątek, pracodawca ma prawo wprowadzić drugą (i trzecią też)
    zmianę, chociaż zastanawiam się czy nie powinien uzgodnić tego z
    pracownikami na piśmie (zmiana warunków pracy); może ustalać Twój czas pracy
    jak mu się podoba (z zachowaniem przepisów KP), ale każdą zmianę Twojego
    czasu pracy w okresie rozliczeniowym musi uzgodnić z Tobą. Ty masz pracować
    w godzinach wykazanych na grafiku, chyba, że zgodzisz się na zmianę czasu
    pracy.
    PawelT

  • 27. Data: 2009-09-15 09:20:00
    Od: Mark II <g...@o...pl>

    pt pisze:

> [...]
    masz pracować
    > w godzinach wykazanych na grafiku, chyba, że zgodzisz się na zmianę czasu

    Uzgodnic ze mna? To znaczy ze ma sie mnie zapytac czy podac mi do
    wiadomosci nowy czas pracy? Jesli odmowie pracy w innych godzinach niz
    normalnie czyli 8-16 to moze mnie zwolnic z pracy ?

  • 28. Data: 2009-09-15 09:26:25
    Od: " GK" <k...@N...gazeta.pl>

    pt <p...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Podsumowując wątek, pracodawca ma prawo wprowadzić drugą (i trzecią też)
    > zmianę, chociaż zastanawiam się czy nie powinien uzgodnić tego z
    > pracownikami na piśmie (zmiana warunków pracy);
    Jeśli faktycznie praca wykonywana była "przez lata" od 8 do 16, a w umowie
    nie ustalono godzin pracy, to należałoby przyjąć, że strony umówiły się (per
    facta concludentia) na wykonywanie pracy w godzinach 8-16. Skutek: konieczna
    zmiana umowy o pracę...

> [...]
    > w godzinach wykazanych na grafiku, chyba, że zgodzisz się na zmianę czasu
    Niekoniecznie: szczególne potrzeby pracodawcy (przez pięć dni w tygodniu, 12
    miesięcy). :)

    GK

  • 29. Data: 2009-09-15 13:49:50
    Od: Smok Eustachy <S...@E...pl>

    Dnia Tue, 15 Sep 2009 11:20:00 +0200, Mark II napisał(a):

    /.../
    > Uzgodnic ze mna? To znaczy ze ma sie mnie zapytac czy podac mi do
    > wiadomosci nowy czas pracy? Jesli odmowie pracy w innych godzinach niz
    > normalnie czyli 8-16 to moze mnie zwolnic z pracy ?

    Tzn że ma Ci dać grafik na tydzień albo na miesiąc.
    I jak masz wpisane, że w środę na 14 to jeśli przychodzi we wtorek i
    chce, żebyś przyszedł w środę na 10 to musisz się zgodzić.

    Tyle, że prędzej będzie szukał na Ciebie haka niż się zorganizuje.

  • 30. Data: 2009-09-16 10:18:13
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    > Uzgodnic ze mna? To znaczy ze ma sie mnie zapytac czy podac mi do
    > wiadomosci nowy czas pracy? Jesli odmowie pracy w innych godzinach niz
    > normalnie czyli 8-16 to moze mnie zwolnic z pracy ?

    Musi uzyskać Twoją zgodę, chyba, że kierują nim ważne powody tyle że
    powinien Cię o nich powiadomić.
    Z powodu odmowy to pewnie nie może zwolnić, ale może zacząć szukać innych
    powodów...
    PawelT