  • 1. Data: 2005-01-20 09:19:31
    Temat: Pozyczka
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Sytuacja jest taka:
    Firma polska (sp. z o.o.) ma biuro w Niemczech (nazywane oddziałem, bez
    oddzielnej osobowości prawnej). Nie prowadzi oddzielnej ksiegowosci, nie
    rozlicza sie samodzielnie z US. Czy przekazanie pieniędzy z konta firmy w PL
    na konto firmy w DE moze byc pozyczka w rozumieniu przepisow KC?
    Rozstrzygniecie tej kwestii wiaze sie z podatkiem od czynnosci
    cywilnoprawnych. Pozyczka pod to podlega, ale nie mam pojecia, czy osoba
    prawna moze - de facto - sama sobie udzielic pozyczki?

    Pzdr,
    BaLab

  • 2. Data: 2005-01-20 11:10:31
    Temat: Re: Pozyczka
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    BaLab wrote:

> [...]
    > cywilnoprawnych. Pozyczka pod to podlega, ale nie mam pojecia, czy osoba
    > prawna moze - de facto - sama sobie udzielic pozyczki?

    No zam widzisz....
    Jak mozna samemu sobie pozyczyc...

    Boguslaw

  • 3. Data: 2005-01-20 22:48:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości

    Ja to bym wyszedł od pytania, czy ten oddział na terenie Niemiec działa
    legalnie. Nie znam niemieckiego prawa gospodarczego, ale zdziwił bym się,
    gdyby dopuszczało taki sposób prowadzenia działalności gospodarczej. To
    mniej więcej tak, jakby sklep w Polsce odprowadzał podatki do Niemiec. A i
    jeszcze nawet nie podlegał kontroli polskich organów kontrolnych, bo w myśl
    polskiego prawa go nie ma, a przecież Sanepid, Inspekcja Handlowa, Inspekcja
    Pracy itp. kontrolują tylko legalne podmioty gospodarcze.

    Druga wątpliwość, to jak gość sam sobie może pożyczać? Taż to na odległość
    szwindlem śmierdzi.

  • 4. Data: 2005-01-21 09:50:05
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

> [...]
    Inspekcja
    > Pracy itp. kontrolują tylko legalne podmioty gospodarcze.

    Oddział ma wszystkie niezbędne wspisy do niemieckich ewidencji, podatek
    dochodowy opłacany jest też na terenie Niemiec.
    Jest to jednak mala firma i nie do końca wiedzą, jak regulować rozliczenia
    między centralą a oddziałem.

    > Druga wątpliwość, to jak gość sam sobie może pożyczać? Taż to na odległość
    > szwindlem śmierdzi.

    Za mała kasa na szwindel.

    Dzięki za opinie,

    BaLab

  • 5. Data: 2005-01-21 16:32:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Oddział ma wszystkie niezbędne wspisy do niemieckich ewidencji, podatek
    > dochodowy opłacany jest też na terenie Niemiec.

    To w takim razie musi mieć osobą osobowość prawną na terenie Niemiec i stoi
    to w sprzeczności z Twoim pierwszym postem.

    > Jest to jednak mala firma i nie do końca wiedzą, jak regulować rozliczenia
    > między centralą a oddziałem.

    Jesli są to dwie firmy, to tak, jak między firmami.