    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Poszkodowana w wypadku komunikacyjnym: odszkodowanie?
    Date: Tue, 17 Feb 2004 20:43:06 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc156.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    > 1. Ogólnie - jak uzyskać jak największe odszkodowanie? To znaczy
    rozumiem, że
    > są dwie drogi: OC sprawcy oraz powództwo cywilne (o tym drugim
    poinformował
    > mnie policjant). Czy są one niezależne? Jak powinnam to załatwić?

    Nie są niezależne, bo OC to właśnie ubezpieczenie od odpowiedzialności
    cywilnej. Musisz uzyskać z Policji nazwę jego ubezpieczyciela i tam się
    udać. Wypiszesz formularz i sprawa ruszy.

    > 2. Czy np. jeśli dostanę odszkodowanie z OC sprawcy, to mogę dochodzić
    > odszkodowania za ból/cierpienie na drodze cywilnej? Nie mogłam w tym
    czasie
    > chodzić na zajęcia na uczelni.

    Możesz. Ale to dalej będzie z OC. Jeśli nosisz się z takim zamiarem, to
    uważaj, by przy pobieraniu odszkodowania za torebkę i inne rzeczy
    nieopatrznie nie podpisać oświadczenia, że nie będziesz już wnosić innych
    roszczeń. Zazwyczaj podtykają to między innymi kwitami do podpisu, a gdy
    odmawiasz podpisania próbują tłumaczyć, że ich procedura wymaga podpisania
    tego przed wypłatą. nie jest to prawda, bowiem mają obowiązek wypłaty
    bezspornej kwoty odszkodowania.

    > 3. Czy w przypadku OC mogę również wystąpić o pokrycie strat
    materialnych?
    > Przypominam, że nie zostało to zgłoszone po wypadku. Czy nie będzie to
    teraz
    > problemem?

    Oczywiście że możesz. Nie zgłosiłaś tego po wypadku, bo nikt Cię nie
    pytał. Dla postępowania karnego nie miało to przecież znaczenia. A do
    ubezpieczyciela nie zgłaszałaś się nie będąc pewna osoby sprawcy. Teraz,
    skoro sąd stwierdził to, nie ma już przeszkód. Zresztą nawet jakbyś
    wcześniej zgłosiła swe roszczenia, to i tak czekali by pewnie na
    zakończenie postępowania.