  • 1. Data: 2007-08-08 23:55:53
    Temat: Porzucenie pracy przez pracownika
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Proszę ponownie o radę biegłych z zakresu prawa pracy.

    Pracownik po zakończonym urlopie wypoczynkowym nie stawił się do pracy.
    Mija 7 dzień nieobecności. Pracodawca ma potwierdzone informacje, że
    pracownik stara się o posadę w innej firmie. Na miejsce nieobecnego
    pracownika pracodawca musiał dokonać rotacji personalnej z innego działu,
    na stanowisko jakie zajmował nieobecny pracownik. Czy pracodawca może bez
    wezwania do stawienia się w pracy wypowiedzieć pracownikowi umowę w związku
    z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych?

    Nadmieniam, że pracownik nie dostarczył usprawiedliwienia nieobecności, nie
    złożył wypowiedzenia. Pracownik nie choruje ani też nie został tymczasowo
    aresztowany.

    Porzucił pracę.

    Poza aspektem odszkodowania, o które pracodawca może pozwać pracownika
    interesuje mnie prawidłowa metodyka postępowania w takim przypadku.

    Czy w związku z tym po 7 dniach nieobecności można pracownikowi wysłać
    świadectwo pracy ze zwolnieniem dyscyplinarnym art 52 p.1?

    Materiały w sieci dotyczące podobnej tematyki rozpatrują to w szerokim
    kontekście dlatego będę wdzięczny za odpowiedź zgodną z literą prawa i
    praktyki.

    --
    ===Tomy===

    "Nigdy nie kłóć się z głupcem.
    Najpierw ściągnie Cię do swojego poziomu,
    a potem pokona doświadczeniem."

  • 2. Data: 2007-08-09 05:42:34
    Temat: Re: Porzucenie pracy przez pracownika
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    ===Tomy=== pisze:

    > Czy pracodawca może bez wezwania do stawienia się w pracy wypowiedzieć pracownikowi
    umowę w związku
    > z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych?

    Może. Tylko w oświadczeniu wyraźnie napisz za co, a nie posłuż się tylko
    zwrotem ustawowym.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 3. Data: 2007-08-09 07:00:58
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "===Tomy===" <nic@z_tego.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > ===Tomy===
    >
    > "Nigdy nie kłóć się z głupcem.
    > Najpierw ściągnie Cię do swojego poziomu,

    witam!

    wskazałeś właściwą podstawę rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z
    winy pracownika - art.52 paragraf 1 pkt 1 - ciężkie naruszenie przez
    pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych - musisz tą przyczynę
    wskazac w oświadczeniu o rozwiązaniu umowy, np. że pracownik nie stawił się
    do pracy bez usprawiedliwienia i trwało to 7 dni; tu masz za podstawę
    art.100kp, który określa przykładowo obowiązki pracownicze; zapewne jednym z
    nich jest obowiązek stawienia się do pracy po zakończonym urlopie w czasie
    wyznaczonym przez pracodawcę na jego pracę - mówi o tym umowa o prace
    względnie regulamin pracy lub regulamin czasu pracy (zaleznie co tam masz);
    niewątpliwie jest to cięzkie naruszenie podstawowych obowiązków
    pracowniczych, zatem zwolnienie w trybie wskazanego przepisu jest w pełni
    zasadne; takie oświadczenie musisz mu doręczyć w taki sposób, by mógł
    zapoznać się z jego treścią - np. listem poleconym na adres miejsca jego
    zamieszkania; a następnie musisz mu niezwłocznie doręczyć świadectwo pracy;
    oczywiście w świadectwie masz prawo podac rzeczywista przyczynę rozwiązania
    stosunku pracy, chyba że się dogadacie;
    a co do odszkodowania - z kodeksu pracy nic ci nie przysługuje, możesz
    jednak żądać odszkodowania z tytułu niewykonania lub nienalezytego wykonania
    przez pracownika pracy - art.471kc i nast. w zw. z art.300kp - ale zadko to
    się praktykuje;

    pzdr

  • 4. Data: 2007-08-09 08:05:18
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dziękuję za wyczerpującą wypowiedź.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 5. Data: 2007-08-09 08:06:36
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Thu, 09 Aug 2007 07:42:34 +0200, Johnson napisał(a):

    > Może. Tylko w oświadczeniu wyraźnie napisz za co, a nie posłuż się tylko
    > zwrotem ustawowym.

    Dzięki za pomoc.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 6. Data: 2007-08-10 07:37:18
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:f9edrs$mg5$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > a co do odszkodowania -

    A co do cięcia niepotrzebneg tekstu i umiejętności pisania na grupach
    dyskusyjnych to jesteś debilem dla którego jest to za trudne???

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 7. Data: 2007-08-10 10:06:42
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Nostradamus" <l...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > Leszek
    > GG1631219
    > Jest to moje zdanie i ja je całkowicie podzielam

    zajmij się udzielaniem rzeczowych odpowiedzi a nie obrażaniem osób których
    nie znasz; z informacji na GG jako osoba 45 letnia móglbys się zachowywać
    jak człowiek, bo grupa dyskusyjna to nie twój dom, podwórko czy Bóg wie
    gdzie tam mieszkasz

    zresztą - jak to ktoś z grupowiczów napisał - nie kłóć się z głupkiem, bo
    cie sprowadzi do swego poziomu a następnie wykonczy doświadczeniem

    pzdr

  • 8. Data: 2007-08-10 10:08:10
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    > zresztą - jak to ktoś z grupowiczów napisał - nie kłóć się z głupkiem, bo
    > cie sprowadzi do swego poziomu a następnie wykonczy doświadczeniem
    >
    > pzdr

    stąd też nie zamierzam się z tobą kłócić ani dalej dyskutować na temat
    pisania na grupie dyskusyjnej - jak pytający mnie rozumie i rozczyta to
    wystarczy dla mnie

    pzdr