eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPomniki Polańskich czekają! [Prawomocne uniewinnienie w sprawie pomnika kapelana Solidarności Jankowskiego] › Re: Pomniki Polańskich czekają! [Prawomocne uniewinnienie w sprawie pomnika kapelana Solidarności Jankowskiego]
  • Data: 2022-11-09 00:50:49
    Temat: Re: Pomniki Polańskich czekają! [Prawomocne uniewinnienie w sprawie pomnika kapelana Solidarności Jankowskiego]
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2022-11-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Uważam, że sąd niezbyt mądrze uczynił uniewinniając sprawców hucpy.
    > Teraz jak się zejdzie grupa ludzi, to wywalą każdy pomnik i będą się na
    > to orzeczenie powoływać. Że oni nie znieważyli, tylko obalili. Może
    > raczej należałoby iść w stronę jakiegoś wcześniejszego zapytania
    > społeczeństwa, czy chcą mieć dany pomnik i nie stawiać pomników
    > wzbudzających kontrowersje. A jak się już postawi, to je chronić prawem,
    > by nie prowadzić w tej sferze do swoistej anarchii. Oni "nam", a my "im"
    > powywalamy pomniki. Do czego to mądrego doprowadzi?

    Konceptu znieważenia pomnika nie do końca rozumiem, ale co do meritum,
    to w tekście było podkreślone, że raz, nie uszkodzono pomnika, dwa, że
    wzięto pod uwagę zdanie jednego z fundatorów, iż obecnie, wiedząc co
    wie, raczej by nie fundował.

    https://tvn24.pl/pomorze/gdansk-przewrocony-pomnik-p
    ralata-jankowskiego-sad-prawomocnie-uniewinnil-trzec
    h-mezczyzn-6205996
    "W uzasadnieniu sędzia Czaja zwróciła również uwagę na zeznania
    oskarżyciela posiłkowego posła Jerzego Borowczaka, który był jednym ze
    współfinansujących powstanie pomnika. W trakcie zeznań Borowczak miał
    czuć się pokrzywdzony jedynie w sensie materialnym i gdyby "dysponował
    informacjami dotyczącymi jego sylwetki (Henryka Jankowskiego - red.), to
    jego decyzja dotycząca współfinansowania pomnika nie byłaby aż tak
    oczywista" - stwierdziła sędzia."

    Ale zasadniczo zgadzam się, że lepiej byłoby nie działać tu samowolnie i
    jak już protestować to możnaby pewnie inaczej.

    > Nie zapominajmy, że pomnik przeważnie bywa dziełem sztuki. Kij z osobą /
    > wydarzeniem, które upamiętnia. Zupełnie nie rozumiem, czemu w
    > postępowaniu nie zwrócono uwagi na ten aspekt. Mamy art. 32.2 Ustawy
    > Prawo Autorskie określający procedurę niszczenia dzieła w rodzaju

    No ale tu wyraźnie nie podjęto decyzji o zniszczeniu, a wręcz chciano
    tego uniknąć, więc ww. nie ma zastosowania. Swoją drogą tak patrząc na
    konstrukcję 32.2, to jak ja ten pomnik przeniosę najpierw do
    niepublicznego magazynu to trochę wychodzi, że mogę go sobie już
    zniszczyć (będąc właścicielem) i mieć gdzieś autora.

    --
    Marcin