eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPolicja zabiera komputer - brak rejestru plikow - co dalej? › Re: Policja zabiera komputer - brak rejestru plikow - co dalej?
    From: p...@g...pl (Piotr Dembiński)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Policja zabiera komputer - brak rejestru plikow - co dalej?
    Date: Sat, 19 May 2007 20:03:15 +0200

    Arek <a...@e...net> writes:

    > NIE MA czegoś takiego jak licencja na używanie utworu.

    OK, ale czy w przypadku oprogramowania użytkowanie nie jest właśnie
    tylko i wyłącznie eksploatacją?

    > Masz egzemplarz danego utworu i możesz go używać jak chcesz - poza
    > najmem i dzierżawą bo to wchodzi w zakres praw autorskich.

    Najem i dzierżawa to będzie przypadek podlicencjonowania
    (sublicensing)?

    > Możesz go wywiesić na ścianie, zrobić sobie z niego podstawkę do
    > kawy, umieścić w kiblu lub podetrzeć pupę.

    Bardziej życiowym przykładem byłaby pewnie konwersja utworu na inną
    postać w celu odtwarzania na określonym urządzeniu (płyta kompaktowa
    na mp3, kaseta magnetofonowa z programem na plik komputerowy etc).

    > TWOJA sprawa, twórca nie ma tu nic do gadania bo nie wchodzisz
    > w sferę jego praw autorskich. Ani majątkowych ani osobistych.

    Po to są właśnie licencje -- żeby w celu użytkowania oprogramowania
    nie trzeba było kupować autorskich praw majątkowych.

    > Nie może twórca Ci kazać odmówić 3 Zdrowaśki ani 3 razy pokłonić się
    > w stronę czarnego kamienia, ani umyć rąk, ani bredzić, że możesz go
    > używać tylko z odtwarzaczem firmy xxx czy półką firmy xxxx tudzież
    > oświetlać lampką firmy xxxx czy też mieć tylko na komputerze
    > kupionym ... itd. itp.

    Ale to są b. ciekawe sprawy -- czy iTunes i w ogóle DRM nie ogranicza
    użytkowników utworów do odsłuchiwania zakupionych tam utworów jedynie
    przy użyciu określonych urządzeń?

    > Jedyne licencje jakie są dotyczą EKSPLOATACJI utworu czyli
    > korzystania z praw majątkowych do utworu, zarabiania dzięki
    > istnieniu tych praw itd. itp.

    Pewnie tak. Po prostu dla mnie użytkowanie jest równoznaczne
    z eksploatacją, a dla ciebie nie.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl