    From: kam <#k...@w...pl#>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podzial spadku
    Date: Tue, 25 Oct 2005 22:41:47 +0200

    Mark napisał(a):
    > ....Uf, to juz mam calkiem metlik:)
    > Dokumenty oczywiscie mam,a podsumowujac - skoro wnosze o prawo do *spadku*,
    > a nie o prawo do majatku, to w domysle juz jest zalozona ta polowa dla mamy?

    Tak, sąd określa ułamki nie wnikając w to, co jest w spadku. Poza
    gospodarstwem rolnym, choć to tylko formalność.

    > I z wylaczeniem mojej bratanicy, skoro dziedziczy jej ojciec, czyli moj brat
    > - tak?

    tak

    > czyli mam napisac - 1/4 mama, i nas 4 po 3/16?

    Tak, na podstawie art.931§1 kodeksu cywilnego małżonek i dzieci
    dziedziczą w częściach równych, ale udział małżonka nie może być
    mniejszy niż 1/4.
    Stąd 1/4 dla mamy, a pozostałe 3/4 do podziału między 4 osoby.
    Pamiętaj, że jeśli do chwili rozprawy nie minie jeszcze 6 miesięcy od
    śmierci spadkodawcy, to wszyscy spadkobiercy będą musieli złożyć
    oświadczenie o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku. Inaczej sąd nie będzie
    mógł wydać postanowienia. Jedno takie oświadczenie to 20 zł, więc jeśli
    chodzi o czas, to pozostaje zapłacić, jeśli nie trzeba się aż tak
    spieszyć - można poczekać.

    KG