  • 1. Data: 2009-05-31 08:11:31
    Temat: Podział majatku po śmierci matki
    Od: "leon" <l...@5...onet.pl>

    Witam.Rok temu zmarła moja matka. Teraz dowiedziałem się ze miała w banku
    pieniądze, które moje rodzeństwo je wyciągło po śmierci i podzieliła między
    siebie a innych pominęli. Czy tak według prawa mogli zrobić?

    --
    Pozdrawiam Leon

  • 2. Data: 2009-05-31 09:10:29
    Temat: Re: Podział majatku po śmierci matki
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    leon wrote:
> [...]
    > banku pieniądze, które moje rodzeństwo je wyciągło po śmierci i
    > podzieliła między siebie a innych pominęli. Czy tak według prawa mogli

    Nie, lub prawie nie.
    W momencie smierci calosc majatku staje sie spadkiem.
    Po drugie, w jaki sposb wyciagneli. jesli to bylo konto mamy, a oni
    mieli pelnomocnictwo to w chwili smierci pelnomocnictwo wygaslo i nie
    mieli prawa ruszac tego konta. Bank zapewne nie wiedzial o smierci, wiec
    nei zablokowal pelnomocnictwa, co nie oznacza, ze mieli prawo sie nim
    poslugiwac. Posluzenie sie takim pelnomocnictwem jest karalne.
    Trudno cos powiedziec wiecej. Moze w banku byl jakis zapis i mieli prawo
    te pieniadze wziac.

    Tak czy siak, skoro sie o tym teraz dowiedziales masz prawo domagac sie
    tego co ci sie nalezalo.
    Albo po drobroci, albo sadownie.

    Jesli bylo prawomocne psotanowienie o nabyciu spadku i takowe posiadasz,
    to na podstawie tego bank ci powie co bylo na koncie i kiedy zniknelo i
    jesli zniknelo bezprawnie to w zasadzie sam powinien zglosic to do
    prokuratury.

  • 3. Data: 2009-05-31 10:20:27
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    witek wrote:

> [...]
    > sie nim poslugiwac. Posluzenie sie takim pelnomocnictwem jest karalne.
    > Trudno cos powiedziec wiecej. Moze w banku byl jakis zapis i mieli

    jest jeszcze coś takiego jak współwłasność konta wtedy mogli sobie z niego
    kożystac do woli.

  • 4. Data: 2009-05-31 10:40:55
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marek Dyjor wrote:

    > jest jeszcze coś takiego jak współwłasność konta wtedy mogli sobie z
    > niego kożystac do woli.

    jest tez zapis bankowy i pare innych rzeczy, dlatego napisalem prawie nie.

  • 5. Data: 2009-05-31 10:46:39
    Od: spp <s...@o...pl>

    Marek Dyjor pisze:

    > jest jeszcze coś takiego jak współwłasność konta wtedy mogli sobie z
    > niego kożystac do woli.

    Co nie oznacza iż środki na tym koncie są wyłączone z masy spadkowej.

    --
    spp

  • 6. Data: 2009-05-31 12:51:53
    Od: "wiatrak" <w...@y...pl>

    > jest jeszcze coś takiego jak współwłasność konta wtedy mogli sobie z niego
    > kożystac do woli.

    Nieprawda. Pieniądze należą w równych częściach do wszystkich
    współwłascicieli. Jeżeli jest dwóch, to połowa staje sie masa spadkowa po
    zmarłym.

    wiatrak

  • 7. Data: 2009-05-31 14:09:54
    Od: "Korsarz" <2...@7...eu>

> [...]
    > zablokowal pelnomocnictwa, co nie oznacza, ze mieli prawo sie nim
    > poslugiwac. Posluzenie sie takim pelnomocnictwem jest karalne.

    Czy bank trzeba poinformowac o smierci wlasciciela czy tez ma jakies swoje
    kanaly ktorymi dostaje takie informacje?

    Taki przypadek: Osoba ktora zmarla miala sprawe w sadzie przeciwko firmie
    ubezpieczeniowej, w ktorej domagala sie wyplaty odszkodowania za kradziez
    wozu. Firma ta zawsze przegrywala te sprawe, ale odwolywala sie nonstop i
    czas lecial... az wlasciciel samochodu zmarl. Co sie dzieje w takim
    przypadku? Wlasciciel mial pelnomocnika (pelnomocnictwo automatycznie jest
    anulowane w przypadku smierci?). Powiedzmy ze kolejna rozprawa bedzie juz
    wygrana i sie nie odwolaja, w jakis sposob jest wyplacane odszkodowanie i
    komu?

    Pozdr.

  • 8. Data: 2009-05-31 17:08:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Korsarz wrote:

    > Czy bank trzeba poinformowac o smierci wlasciciela czy tez ma jakies
    > swoje kanaly ktorymi dostaje takie informacje?

    Nie ma swoich kanałów. Jak sie dowie to blokuje konto i czeka aż ktoś
    się pojawi ze stwierdzeniem nabycia spadku.
    Z drugiej strony obowiązku (po za własnym interesem) informowania nie ma.

> [...]
    > kradziez wozu. Firma ta zawsze przegrywala te sprawe, ale odwolywala sie
    > nonstop i czas lecial... az wlasciciel samochodu zmarl. Co sie dzieje w
    Pozywa sie spadkobierców.

    Wlasciciel mial pelnomocnika (pelnomocnictwo
    > automatycznie jest anulowane w przypadku smierci?).
    tak, jesli nie zastrzeżono, że nie wygasa.

    Powiedzmy ze kolejna
    > rozprawa bedzie juz wygrana i sie nie odwolaja, w jakis sposob jest
    > wyplacane odszkodowanie i komu?

    Spadkobiercom.

  • 9. Data: 2009-05-31 17:45:44
    Od: "JaWojownik" <J...@p...onet.pl>

    Użytkownik "leon"
    > Witam.Rok temu zmarła moja matka. Teraz dowiedziałem się ze miała w banku
    > pieniądze, które moje rodzeństwo je wyciągło po śmierci i podzieliła
    > między siebie a innych pominęli. Czy tak według prawa mogli zrobić?

    Legalnie chyba nie. Powinna być decyzja sądu. Sad rozsadza na podstawie
    przepisów prawnych (dziedziczenie ustawowe) lub z uwzglednieniem testamentu
    (matka mogła zapisać ile komu czego) jesli taki był i dostarczono go do
    sądu. Jezeli nie było testamentu to prawdopodobnie sąd podzieliłby wszystkim
    dzieciom zmarłej matki "ustawowo" czyli po równo. Dom, samochod,
    pieniadze - wszystko po rowno.
    W praktyce chyba ludziska biorą kasę po cichu dopóki bank się nie dowie o
    smierci - pod warunkiem ze żyjący są wpółwłascicielami konta.
    Od legalnego spadku US moze naliczyć podatek od spadku - w kazdym razie
    trzeba złożyć zeznanie PIT nr coś tam i wyliczyc co wchodzi do spadku -
    nieruchomości, samochod, ziemia, akcje , pieniadze - wszystko.
    Ale jezeli nie opiekowałeś się matką, nie utrzymywałeś kontaktów a pozostałe
    rodzeństwo to robiło to może daj spokój....

  • 10. Data: 2009-05-31 18:53:13
    Od: kuba <j...@g...com>

    wiatrak pisze:

    > Nieprawda. Pieniądze należą w równych częściach do wszystkich
    > współwłascicieli. Jeżeli jest dwóch, to połowa staje sie masa spadkowa po
    > zmarłym.

    Nie ma czegoś takiego jak współwłasność rachunku. Rachunek prowadzony
    dla kilku osób ma współposiadaczy, ale wcale nie jest powiedziane, kto
    jest właścicielem zgromadzonych na nim środków. Może być to nawet ktoś
    zupełnie inny niż posiadacz.

    pozdrawiam
    kuba