    From: "Falkenstein" <P...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podpisanie weksla, jako zabezpieczenie dla firmy
    Date: Wed, 12 May 2004 11:01:56 +0200

    Użytkownik "Iwonka" <i...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:c7snvk$lob$1@narya.po.opole.pl...
    > Witam,
    > bardzo proszę osoby zorientowane w temacie o poradę. Dostałam propozycję
    > pracy na stanowisku kierownika sklepu i byłabym z tego powodu bardzo
    > szczęśliwa, gdyby nie to, że hurtownia, której własnością jest sklep, żąda
    > ode mnie podpisania jakiegoś weksla, będącego dla nich zabezpieczeniem.
    > Proszę poradźcie, czy powinnam się na to zgodzić, czy nie jest to aby
    jakieś
    > naciąganie? Co spowoduje uruchomienie takiego weksla i jakie konsekwencje
    > ze sobą niesie?

    Weksle to niebezpieczna rzecz - zobowiazanie z weksla jest całkowitcie
    niezalezne i wynika z samego faktu jego wypełnienia i podpisania. Dlatego
    trzeba uwazać co się podpisuje.
    Zapewne ma to byc weksel gwarancyjny , in blanco, bez wskazanej kwoty. W
    takim razie trzeba domagać się deklaracji wekslowej określającej do jakiej
    kwoty, do kiedy i w jakiej sytuacji weksel może zostać uzupełniony. Jeżeli
    będzie deklaracja, nalezy zazadac zaznaczenia tego na wekslu albo wpisania
    klauzuli "nie na zlecenie" albo "bez prawa indosowania", bo indos
    (sprzedanie weksla innej osobie)co do zasady powoduje, że deklaracja
    przestaje wiązać. I trzeba będzie zapłacić tyle ile zostało wpisane na
    wekslu - bo weksel rzecz święta. Zdarzaly się przypadki, gdy włascicielka
    sklepu zapłaciła wekslami pracowników za towar, hurtownia zażądała zapłaty i
    niestety trzeba było zapłacić.

    --
    Falkenstein