    From: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Poczta-przesylka
    Date: Fri, 29 Aug 2003 17:14:39 +0000 (UTC)

    Sebasto <s...@w...pl> napisał(a):

    > Chociazby dlatego, ze są po prostu kradzione przez pracowników Poczty
    > szczególnie gdy paczka wysłana jest za pobraniem bez deklaracji wartości.

    Piszesz nie na temat. Dyskusja dotyczy przesyłki poleconej, a nie paczki,
    nawet za pobraniem. A skoro już o paczkach to nie rozumiem dlaczego
    pracownicy mieliby kraść paczki "za pobraniem bez deklaracji wartości" a nie
    np. paczki bez pobrania z zadeklarowaną wartością lub paczki za pobraniem z
    zadeklarowaną wartością ;-))
    Chyba to jest bez sensu.

    > Jezeli uważasz ze tak nie jest to albo nie korzystasz z usług Poczty,

    Korzystam często i jestem bardzo zadowolony.

    > albo siedzisz po drugiej stronie okienka :)

    Nie siedzę i nigdy nie siedziałem :) Powiem więcej, w ogóle nie pracuję w
    Poczcie Polskiej.
    [już mnie to zaczyna zastanawiać, dlaczego zawsze wszyscy wmawiają mi, że
    pracuję w PP].

    > Czym innym jest deklaracja wartości przesylki jak własnie jej
    > ubezpieczeniem.

    Jest deklaracją wartości, która powinna odpowiadać faktycznej wartości
    przesyłanych rzeczy. Ubezpieczenie polega na tym, że ubezpieczyciel określa
    wartość wypłacanego odszkodowania na podstawie oceny ryzyka. Nie obchodzi go
    (albo ma niewielkie znaczenie) faktyczna wartość rzeczy. Możesz np.
    ubezpieczyć bagaż na kwotę 1000,00 zł płacąc jakąś tam składkę np. 10,00 zł,
    ale równie dobrze możesz ubezpieczyć ten sam bagaż na złotych 10 000,00
    płacąc składkę np. 100,00 zł. Nie ma tu żadnego związku fakt, że np. Twój
    bagaż wart jest 1243,50 zł.

    > Czy przesyłka z zadeklarowana wartościa nie jest przesyłką
    > poleconą ???

    Nie jest. To jest grupa pl.soc.prawo a nie pl.sci.filozofia, więc trzymajmy
    się faktów.
    Zgodnie z definicją ustawową:
    Przesyłka polecona to przesyłka rejestrowana będąca przesyłką listową,
    przemieszczana i doręczana w sposób zabezpieczajacy ją przed utratą, ubytkiem
    zawartości lub uszkodzeniem.
    Przesyłka z zadeklarowaną wartością to przesyłka rejestrowana, za której
    utratę, ubytek zawartości lub uszkodzenie operator ponosi odpowiedzialność do
    wysokości wartości przesyłki podanej przez nadawcę.

    > Widzisz, tyle sie napisałes, a w sumie wyszlo na to samo :))

    Jak widzisz - w żadnym wypadku nie wyszło :)
    To są zupełnie odmienne kategorie przesyłek. Żadna przesyłka z zadeklarowaną
    wartością nie może być polecona, żadna przesyłka polecona nie może być
    przesyłką z zadeklarowaną wartością. Łączy je jedno: obie są rejestrowane.
    Natomiast zupełnie różni je technologia przyjmowania, przewozu i doręczania.