    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.pregierz,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pijany kierowca BMW znow ZABIL i uciekl
    Date: Fri, 07 Feb 2014 17:50:49 +0100

    W dniu 2014-02-07 13:36, .B:artek. pisze:

    > Nieprawda, że przestępca nie kalkuluje w przypadku wielu ciężkich
    > przestępstw?

    Tak, nieprawda, że nie kalkuluje.

    > Skoro rzeczywiście wszystko opierałoby się na wyrachowanej kalkulacji,
    > idąc tym tropem Breivik celowo wybrał Norwegię na miejsce zamachu. Nie
    > dlatego, że stamtąd pochodził, tylko dlatego, że tam dostałby za to max.
    > 22 lata. Bzdura!

    Wystarczy trochę pomyśleć. Jest jeszcze opcja "Mieszkał w Norwegii i
    zdecydował się tam popełnić, gdyby kara była wyższa, nie zdecydowałby się".

    > Idąc dalej tym tropem, Norwegia powinna być patologicznie dotknięta
    > morderstwami, bo max. można dostać 22 lata. Tymczasem to dość spokojny
    > kraj o niewielkiej skali przestępczości. Bzdura!

    Do Twojego wywodu brakuje jeszcze tego, że jest spokojny Z POWODU
    niskich kar. A to już bzdura do kwadratu. Ot, są kraje mniej lub
    bardziej spokojne, niemniej zawsze jest korelacja, że im surowsza kara,
    tym mniej przestępstw (przy takich samych warunkach zewnętrznych), jak i
    także im lepsza wykrywalność, tym również przestępstw mniej.

    > Idąc dalej Twym tokiem rozumowania, mordercy z USA powinni mordować w
    > Norwegii, bo w USA można dostać czapę. Tymczasem morderców (w tym
    > skazanych na KS) w USA nie brakuje. Coś ta Twoja teoria zaprzeczająca
    > brakowi kalkulacji się nie pokrywa z rzeczywistością...

    Już pisałem, że z logiką Ci na bakier.

    > Kalkulacja może i jest, ale w przypadku bardziej powszechnych
    > przestępstw czy wykroczeń np. drogowych. Spieszy mi się, więc pojadę
    > szybciej niż przepisy pozwalają, bo najwyżej dostanę 500 zł i 4 pkt
    > karne. Nie mam kasy, więc ukradnę coś ze sklepu. Jak mnie złapią, to
    > najwyżej będzie to wykroczenie, jakaś grzywna itd. - do więzienia na 5
    > lat nie pójdę. I tak dalej. Ale kalkulacja odgrywa marginalną rolę w
    > przypadku ciężkich przestępstw, gdzie sprawca jest pod wpływem emocji
    > uniemożliwiających racjonalną ocenę - gwałt, rozbój, morderstwo itd.

    Pod wpływem emocji - zgoda. Ale nie każde morderstwo jest powodowane
    emocjami.

    > A dlaczego skrajny przykład? Wyobraź sobie podwyższenie VAT-u z 22-23%
    > do 40%.

    > Pod względem poprawności logicznej rzeczywiście zdanie to nie jest
    > prawdziwe. Może na kogoś wpłynie. Na kilka % potencjalnych morderców. W
    > statystykach będzie to nie do odczucia.

    Kilka % to nie do odczucia? Raczysz żartować.

    > Ok. 15 lat temu prowadzenie po pijaku z wykroczenia stało się
    > przestępstwem. Czy problem zniknął? Oczywiście, że nie. Czy problem
    > zmniejszył się do akceptowalnych społecznie granic? Też nie. Wystarczy
    > poczytać policyjne komunikaty przy okazji długich weekendów. Jeżeli
    > zrobimy dożywocie za jazdę pod wpływem, też niewiele to pewnie zmieni.

    Dobry przykład. Na pewno by to zmieniło. Ot, choćby ja, nieraz może
    zdarza mi się jechać następnego dnia po imprezie. Czasem być może miałem

    Nie zmyślaj co niby widzę.

    --
    Liwiusz