    From: Tristan <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pieszy na skrzyżowaniu
    Date: Sun, 13 Apr 2008 14:13:34 +0200

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 13 kwiecień 2008 13:01
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <ftspoe$2pb$1@nemesis.news.neostrada.pl>):

    > Kluczowym w tym wypadku jest fakt, ze w PoRD mowa o przechodzeniu PRZY
    > SKRZYŻOWANIU, a nie NA SKRZYŻOWANIU.

    No właśnie w mojej wersji mowa, że NA.

    Art. 13.
    1. [...]
    2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone,
    gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie
    znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia,
    przechodzenie jest dozwolone również NA tym skrzyżowaniu.

    czyli NA skrzyżowaniu.

    > No właśnie nie. Na skrzyżowaniu, to o ile nie ma przejścia w ogóle mu nie
    > wolno przechodzić.

    No i właśnie to jest dla mnie niejasne. Bo raz, że przepisy zezwalają, jak
    widać wyżej, a dwa to jaki obszar uznajemy za skrzyżowanie, bo jak
    zacytował TOMN:

    Art. 26.

    [...]
    2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany
    ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię
    drogi, na którą wjeżdża.

    Czyli jezdnia na którą wjeżdżamy jest uznawana dalej za skrzyżowanie, skoro
    tam przechodzi pieszy określany jako ,,przechodzącemu NA skrzyżowaniu''.
    Sama definicja jest enigmatyczna:

    10) skrzyżowanie ? przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię,
    ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi
    przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; [...]

    czyli nie wiadomo do końca dokąd jest to skrzyżowanie. Idąc wprost to tylko
    na części wspólnej dróg (tak Ty to chyba rozumiesz), ale wtedy nie byłoby
    takich przepisów, jak ten wspomniany wyżej, o pieszym NA skrzyżowaniu i
    jednocześnie już na drodze docelowej.

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com