  • Data: 2005-09-18 10:35:56
    Temat: Re: (PILNE) rozwiązanie umowy ze szkołą..
    Od: kam <#k...@w...pl#> szukaj wiadomości tego autora

    Katrinos napisał(a):
    > jeśli mogę prosić, która klauzaula jest niedozwolona ?

    na www.uokik.gov.pl jest rejestr klauzul (które już zostały uznane za
    niedozwolone przez sąd), poszukaj.

    > i czy jest jakiś przepis na to ? muszę mieć podstawy

    art.385[1] - 385[3] kodeksu cywilnego
    Ogólnie - to czy określona klauzula jest niedozwolona podlega tak
    naprawdę ocenie w konkretnej sprawie
    Za klauzule niedozwolone uważa się takie postanowienia, które rażąco
    naruszają interes konsumenta i są sprzeczne z dobrymi obyczajami. Jak
    widzisz - nic konkretnego, pojęcia bardzo ogólne, w które można zmieścić
    wszystko. ;)
    Kodeks cywilny zawiera (art.385[3]) listę postanowień, co do których
    istnieje domniemanie, że są niedozwolone. Ale to tylko domniemanie, więc
    lista ta nie oznacza, że stosowanie określonej klauzuli jest zawsze
    zabronione. Choć jeśli postanowienie umowy im odpowiada, to znacznie
    zwiększa to prawdopodobieństwo uznania go za niedozwolone.

    > i czy wobec tego szkoła może coś stosować niedozwolonego ?

    W umowie być ich nie powinno, a jeśli są, to w sytuacji gdy klauzula
    zostanie uznana za niedozwoloną, nie ma zastosowania.

    > jakie mam szanse na wygranie sprawy ?
    > i jak powinnam to załatwić ?

    Zacznij od wizyty z całą umową u prawnika albo bezpłatnej porady u
    powiatowego/miejskiego rzecznika konsumentów albo w Federacji Konsumentów.

    KG