    From: R2r <b...@m...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: PESEL a wywody lekarza
    Date: Fri, 31 Mar 2006 13:11:36 +0200

    Lukasz napisał(a):
    > Znam mechanizm cyfr kontrolnych, bo w tym pracuję. Jestem w stanie zgodzić
    > się z Tobą, że m.in. częściej wystepujący "czeski błąd", zwiększa
    > skutecznośc cyfry kontrolnej (może nawet do 97%, czy 97.7, jak, to niektórzy
    > przyjmują dla alg. Luhna), ale nie ma co filozofować. Dla błędów
    > przypadkowych, a takimi zwykle są błędy podczas wprowadzania skuteczność
    > wynosi 90% i kropka.
    Skoro znasz mechanizm, to dlaczego próbujesz go uzasadniać od strony
    dopasowywania cyfry kontrolnej do reszty? Większość błędów przy
    przepisywaniu polega właśnie na zamianie kolejności cyfr lub wpisaniu
    podobnie wyglądających, ewentualnie błędnej ilości powtarzających się
    cyfr. Owszem są to błędy przypadkowe, ale ich rozkład jest
    nierównomierny i to właśnie podwyższa skuteczność metody. Jeśli
    rzeczywiście miałoby być 90% to po co dobierano by tak wyszukane wagi
    poszczególnych pozycji?

    > [...] ale to
    > juz NTG i nie ma co kontynuowac tego tamatu dalej.
    Zgadzam się :-)

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    "Oczko mu odpadło, Panie Kierowniku! Temu misiu..."