    From: "Athms" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Oprogramowanie OEM z Allegro.pl
    Date: 16 Mar 2004 14:50:14 +0100

    Witam!
    W trakcie dyskusji w tym wątku padła myśl, że umowa Microsoftu na np.
    Windows nie jest umową licencyjną wg prawa polskiego, ponieważ nie spełnia
    wszystkich warunków, by za taką uchodzić. Jest ona natomiast wiążąca dla
    stron ze względu na swobodę zawierania umów.
    Nasunęło mi się w związku z tym parę wątpliwości, które ktoś może pozwoli mi
    rozwiać:
    1. Jeśli to nie jest umowa w rozumieniu prawa autorskiego to na jakiej
    podstawie ja użytkuję Windowsa? Skoro legalnie użytkuje utwór na podstawie
    jakieś zwykłej umowy to po co umowa licencyjna w prawie autorskim - jeśli
    można to robić inaczej?
    Jeśli to nie jest umowa licencyjna to czy wg prawa autorskiego nie użytkuje
    utworu nielegalnie?
    2.Biorąc pod uwagę brzmienie i postanowienia umowy Microsoftu widać, że MIAŁA
    to być umowa licencyjna (mowa o udzielaniu licencji, pola eksploatacji itd.).
    Według intencji Microsoftu to umowa licencyjna. Co z nią począć skoro nie
    spełnia wymogów prawa dotyczących umów licencyjnych (np. pisemność).
    3.Skoro nie jest to umowa licencyjna to czy można dochodzić praw za jej
    złamanie na gruncie prawa autorskiego? Wtedy to chyba naruszenia postanowień
    zwykłej umowy - takiego np. jak o internet z TPSA. Dlaczego więc np.
    wykorzystywana jest do ścigania piratów policja? TPSA nie wysyła policji, żeby
    sprawdzać, czy nie udostępnieniam internetu poza lokal. (vide partole policji
    + BSA).

    Dzięki za wytłumaczenie
    Athmos