    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Oplaty za wchodzenie do sklepu.
    Date: Sun, 23 Jan 2005 22:31:23 +0100

    Marcin Debowski wrote:

    > To takim samym czynem nieczciwej konkurencji będzie zamknięcie sklepu :)
    Nie. Czyn nieuczciwej konkurencji musi jeszcze uderzać w konkurencję.

    > Co jest tutaj kryterium tej nieuczciwości (prawnej)? Jawność określonej
    > kwoty?
    Naciąganie na kupowanie u niego.

    > 1) A jeśli to nie będzie konsument?
    Gdyby była jasność, że chadzają do niego wyłącznie niekonsumenci, to ja
    w ogóle nie miałabym uwag. Rzecz w tym, że jego działanie uderza w
    konsumentów.

    Patrząc na to z punktu widzenia takiego konsumenta - zakupy
    akwarystyczne nie przypominają wyskoczenia do sklepu po cukier (kiedy to
    wchodzisz do pierwszego z brzegu sklepu, bierzesz pierwszy z brzegu
    cukier i nawet nie zwracasz uwagi na cenę)9-.

    Zakupy akwarystyczne wymagają sprawdzenia, co gdzie jest, porównania
    jakości i cen (szczególnie jeżeli robisz większy zakup).

    Czy kiedy masz kupić jakiś nowy sprzęt dla siebie, to wchodzisz do
    pierwszego z brzegu sklepu, czy odwiedzasz kilka i porównujesz. A teraz
    wyobraź sobie, co by było, gdyby nagle wszystkie sklepy RTF/AGD oraz
    supermarkety budowlane wprowadziły takie kary za nicniekupienie, a Ty
    właśnie szukasz dla siebie... sam najlepiej wiesz, czego możesz szukać.

    Normalnie wsiadasz w samochód, objeżdżasz wszystkie okoliczne sklepy
    kolejno, porównując parametry, jakość i cenę i na końcu decydujesz się i
    wracasz do tego, w którym mieli najlepszą dla Ciebie ofertę.

    A teraz wyobraź sobie, że każdorazowo wchodząc do sklepu i wychodząc z
    niego bez kupienia... płacisz karę (kwoty mogłyby być różne, np. 30 zł
    za zwiedzenie sklepu), albo... rozglądasz się nerwowo, czy nie ma tam
    jakiegoś drobiazgu, kosztującego mniej niż kara. Po jakimś czasie takich
    niepotrzebnych głupot nazbierałaby Ci się cała szafa. Kwot wydanych na
    to, że chciałbyś skorzystać z prawa wyboru by Ci natomiast sporo ubyło.
    Czy jesteś pewny, że jako konsument mógłbyś swobodnie korzystać ze
    swoich praw?

    2) On zapewnia te warunki w miejscu
    > sprzedaży. On tylko dopuszcza do miejsca sprzedaży za określoną opłatą.
    Czyli je ogranicza. Przyjmij, że jesteś konsumentem. Twoim problemem nie
    jest wejście. Jest nim wyjście, jeśli uznasz, że w tym sklepie wybór
    jest kiepski (a uczciwie Ci powiem, że znam lepsze).
    Czy jesteś pewny, że jako konsument mógłbyś swobodnie korzystać ze
    swoich praw?

    > Nalezałoby klarownie wykazać, że taki czyn jest zabroniony.
    Nie muszę udowadniać, że popełnił przestępstwo. Wystarczy mi, że łamie
    przepisy z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów - co klarownie
    wykazałam w poprzednim poście.

    Pozdrawiam,
    --
    MArta