    From: "Flashi" <f...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Okupant ważniejszy od górnika
    Date: Mon, 10 Nov 2003 14:54:27 +0100

    Użytkownik "Marcin Olender" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:bonsoo$ig4$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > 1. Nikt nie chce zamknąć _wszystkich_ kopalni, bo to głupota. Chce ich
    > zamknąć tyle, żeby wydobycie sie opłacało. Jesli się opłaca to znaczy że
    > przynosi zysk, a pokaż mi tego, który nie chce zysków? Chemy tylko zamknąć
    > te, które przynoszą od lat miliardowe straty, które obciążając nas
    > wszystkich.

    napisales : Wiesz - jak powiedział kiedyś Radek Sikorski - Polska by bardzo
    skorzystała,
    gdyby Sląsk ogłosił secesje. 50% problemów by nagle zniknęło a Wy
    moglibyście się tam w tych dziurach grzebac skolko ugodno.

    myslalem ze sie z tym utozsamiasz ... jak nie to powiedzmy oka ...

    > 2. Spadek podaży polskiego węgla nie zostanie praktycznie odczuty na
    rynku.

    tak Ci sie tylko wydaje ... teraz Polska moze dosc dowolnie ksztaltowac cla
    na towary sprowadzane zza granicy ... Po wejscu do Uni nie bedzie to mozliwe
    ... Cena zagranicznego wegla wzrosnie ... jesli wzrosnie to znaczy ze jest
    dotowane prawda ?

    > Tylko dlatego jeszcze w kraju można sprzedawać polski węgiel, że chronimy
    > sląsk za pomocą kontyngentów na węgiel z Rosji i Ukrainy. Który jest
    > _tańszy_!!!! NIe droższy - tylko tańszy!

    z tym tanszym bym nie szalal ... zreszta co ma za znaczenie czy tanszy czy
    drozszy jesli nie bedzie w Polsce wegla bedzie trzeba go kupic za granica
    ... czyli nie bedzie tanszy tylko bedzie drozszy bo bedziesz musial cala
    kase ktora teraz zostaje mimo wszystko w Polsce wyslac za granice..

    > I tańszy pozostanie po zamknięciu
    > tych kilku kopalń, wiec, przeciwnie do tego co twierdzisz, mamy sznse na
    > tańszy węgiel w momencie, jak nie będziemy już musieli chronić górnictwa
    > kontyngentami.

    Zamyka sie kopalnie wg klucza politycznego a nie ekonomicznego ... Zamyka
    sie kopalnie na zasadzie (zgaduje ale tak to wyglada z slaskiego punktu
    widzenia) hmmm Boleslaw Smialy ... hmmm jakas stara ta nazwa ... moze ja
    zamkniemy ???
    Na szczescie sprawa tej kopalni rozwiazana zostala pomyslnie ... Jest to
    kopalnia (jakbys nie wiedzial) ktora na pniu sprzedaje cala produkcje do
    pobliskiej elektrowni pracuja w obiegu zamknietym dostarczajac wegiel na
    rynek okoliczny oraz prad i cieplo z elektr-cieplowni.

    > Nota bene bardzo się nan nas złoszczą za to i nakładaja cła
    > jako retorsje - kolejny szkody, które górnictwo wyrządza gospodarce ( w
    tym
    > wypadku eksportowi na wschód). Rojenia o "miejscach w których ustala się
    > cene za węgiel" są z gatunku Lepperowych rewelacji o Talibach w Klewkach.
    > Zapewne zaraz się dowiemy, że jednym z tych miejsc jest Tel-Awiw.

    Tak tak ... Wlasnie dzis kupowalem wegiel do ogrzania mojego domu ...
    Kosztowalo mnie to za 4t 1600zl z transportem ...
    Zgadnij po ile musi kopalnia sprzedawac wegiel do eletrowni ? Aby wam mogl
    komputerek chodzic ? 110 zl !!! i to jest cena narzucona z gory i nie
    wmowisz nikomu ze tutaj maja zastosowanie zasady ekonomi ...
    Maja zastosowanie takie zasady ... Gornictwo upada to go jescze udojmy
    troche dopuki jeszcze musimy utrzymywac kopalnie to niech musza sprzedawac
    nam wegiel ponizej kosztow produkcji ... a wine za to zrzuci sie na kopalnie
    i tak przeciez tam same buraki pracuja nawet sie nie spostrzega ...

    > 3. Cena węgla NIE JEST ustalana w Warszawie. Ustala ją rynek. Kto ci
    > naopowiadał takich rzeczy? Jak mi nie wierzysz to tutaj
    > http://www.wzz.org.pl/st/blashke.shtml _działacz związkowy_ to opisuje,
    że
    > NIKT ceny odgórnie nie ustala i irytuje się na ludzi, którym ten fakt nie
    > może wsiąknąć w głowy. No i co teraz? Taką samą wartość mają wszystkie
    inne
    > Twoje "fakty".

    Patrz punkt wyzej ... Ceny za wegiel energetyczny ustalane sa w Warszawie i
    tego niestety nie zmienisz wiec takie gadanie z ustala ja rynek schowaj
    pomiedzy bajki... Ceny rynkowe to sa ceny wegla dla takiego szaraczka jak ja
    ... wtedy kopalnia zarabia ...
    I niemow ze wegiel z rosji czy ukrainy jest tanszy niz te narzucone 110zl
    ... A 80-90% wydobywanego wegla idzie wlasnie na energetyke i przemysl dla
    ktorego oczywiscie cena tez jest taka zanizona ... Bo przeciez jesli wegiel
    kosztowalby 250-300 zl spowodowalo by to zapasc gospodarcza ...

    > Przykro mi - jestęs w straszliwym błędzie, który kosztuje kraj bardzo
    wiele.
    > Czy stac Cie na to, abyś sie do niego przyznał?

    Moge sie przyznac ze kopalnie niektore sa nierentowne ... Ale jak moga byc
    rentowne i przynosic dochod jesli w ten sposob sa dojone przez panstwo ...