    From: "D.H. Oskar" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odstąpienie od umowy - again???
    Date: Thu, 20 Jul 2006 21:53:39 +0200

    Użytkownik "stern" <s...@0...pl> napisał w wiadomości
    news:e9o8b0$hmb$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]

    Chodzi mi o klauzule, ktora zazwyczaj brzmi "Spory z niniejszej UMOWY strony
    zobowiazuja sie poddac...."

    > uważam, że można się zobowiązac do zapłaty określonej kwoty, na wypadek
    > gdyby umowa przestała wiązać strony, czy też zaszły inne okoliczności
    > powodujące, że już nie wiąże stron (np. odstąpienie).
    >
    > Mam wrażenie, że sens pytania jest taki, czy można zastrzec zapłatę
    > określonej kwoty przy odstąpieniu od umowy.
    > Nie będzie to jednak roszczenie z tej umowy.

    Zgodnie z 494 Strona, która odstępuje od umowy wzajemnej, obowiązana jest
    zwrócić drugiej stronie wszystko, co otrzymała od niej na mocy umowy; może
    żądać nie tylko zwrotu tego, co świadczyła, lecz również naprawienia szkody
    wynikłej z niewykonania zobowiązania.

    Jezeli uznac, ze ten przepis jest bezwglednie obowiazujacy to mam powazne
    watpliwosci czy mozna zastrzec, iż na wypadek odstapienia od umowy na podst
    491 czy 492 odstepujacy moze zadac czegos poza naprawieniem szkody.

    Rozumiem, ze takie porozumienie uznalbys za odrebne od umowy, od ktorej
    strona odstepuje. Tylko nie wiem czy taki poglad jest uprawniony. Nie jestem
    zwolennikiem nieograniczonej swobody umow.

    pozdrawiam
    Lookasik