    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odśnieżanie chodnika.
    Date: Wed, 21 Dec 2005 12:28:09 +0100

    neelix [a...@w...pl] napisał:
    > Jest ulica z jezdnią, do której przylega chodnik. Obok jest działka
    > (niezamieszkana). Czy jest obowiązek odśnieżania chodnika przez
    > właściciela działki ? Czy to prawda, że jeżeli chodnik nie przylega
    do
    > ogrodzenia działki (pas ziemi) to można nie odśnieżać ? Proszę o
    > odpowiedź. Może jakiś artykuł na obronę, który można będzie
    przytoczyć w
    > przypadku zarzutu ? neelix

    Musisz sprawdzić w prawie miejscowym, bo to jest tam uregulowane. A
    nie podajesz miasta, więc nawet nie dajesz nam szansy byśmy sami
    sprawdzili. W moim mieście jest to unormowane przykładowo w ten
    sposób, że obowiązek odśnieżenia mają właściciele posesji
    przylegających do ulicy. A że ulica to jezdnia + chodnik + pas drogi,
    więc o ile od działki nie ma jeszcze jakiegoś szerszego zieleńca
    należącego do miasta, to niestety obowiązek ów samą rabatką nie da się
    wyłączyć.

    Inna sprawa, że nie napisałeś jaka to droga tą ulicą przebiega. Bo w
    wypadku drogi krajowej czy wojewódzkiej z mocy ustawy obowiązek
    odśnieżenia przypada na zarządcę drogi i moim zdaniem wówczas gmina
    nie może go przerzucić na mieszkańca jeśli nawet jest administratorem
    takiej drogi. Akurat miałem taki przypadek, bo kilka lat temu moja
    ulica była drogą wojewódzką i odśnieżali chodnik, a teraz nie jest i
    niestety trzeba latać z łopatą :-(