    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odsetki
    Date: Tue, 17 Sep 2002 07:59:00 +0000 (UTC)

    Pierre <b...@h...com> napisał(a):

    > płacenia
    > przywołanym
    > określonego

    > Wlasnie chodzi o splaty przy zniesieni wspolwasnosci.
    > I sad nic o odsetkach nie mowil i o zadne upowaznienie sie nie prosil i nie
    > mial tez zadnego upowaznienia.
    > A ja splacilem innych wspolwascicieli 2 lata po sadzie
    > Czy oni wedlug tego art. moga sie prosic o odsetki.
    > Trzeba terz wiedziec ze przez te 2 lata o nic cie nie prosili.

    Należy tu rozróżnić dwie sytuacje:

    a) jeśli owe spłaty uiściłeś w terminie oznaczonym przez sąd a sąd w
    orzeczeniu znoszącym współwłasność o odsetkach nie orzekał to wierzyciele nie
    mogą teraz (moim zdaniem) żądać odsetek;

    b) jeśli spłaty się opóźniły, zapłaciłeś z poślizgiem w stosunku do terminów
    oznaczonych przez sąd to wierzyciele mogą żądać odsetek ustawowych na
    podstawie art. 481 k.c. mówiącego o opóźneniu świadczeń pieniężnych;
    natomiast w tym miejscu istnieje domniemanie mówiące, że jeśli otrzymałeś od
    wierzycieli pokwitowanie zapłacenia głównej sumy do domniemywa się, że
    zostały zapłacone także świadczenia uboczne czyli np. odstetki właśnie; Twoją
    pozycję wzmocni (oczywiście nie wygasi całkowice roszczenia wierzycieli, ale
    mają gorszą sytuację), jeżeli świadczenie przyjęli od Ciebie bez
    zastrzeżenia, że nie jest to całe ich zdaniem świadczenie.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl