eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOdpowiedzialność za fałszywe oświadczenia w pismach procesowych › Re: Odpowiedzialność za fałszywe oświadczenia w pismach procesowych
    From: Roman Gładysz <r...@S...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialność za fałszywe oświadczenia w pismach procesowych
    Date: Fri, 11 Mar 2005 13:46:41 +0100

    sewer napisał(a):

    > celem obrony swoich praw przed sądem jest osiągnięcie korzyści majatkowej, z
    > natury rzeczy.

    Nie zawsze. A postępowanie np. rejestrowe, z zakresu prawa rodzinnego i
    opiekuńczego. Są roszczenia o charakterze niemajątkowym.

    > w takim stopniu w jakim fałszywe oświadczenia wpłynęły na wyrok w takim
    > stopniu należy mówić o wprowadzenie w bład. Najwłaściwszy jest przykład.
    > Załóżmy, że w danym postępowaniu zapadł wyrok o treści X na podstawie
    > wprowadzających w błąd pism procesowych. Inny wyrok zapadłby w sytucji gdyby
    > pisma zawierały stan faktyczny, powiedzmy wyrok Z.

    Przestępstwo z art. 233 kk nie obejmuje swoimi znamionami orzeczenia
    zapadłego na podstawie fałszywych zeznań.
    Przestępstwo z art. 286 kk - jeszcze raz-
    - jest orzeczenie sądu o zapłacie na podstawie fałszywych zeznań
    - to w jaki sposób podpada to pod niekorzystne rozporządzenie własnym
    majątkiem - przecież dochodzi wtedy do wykonania nawet przymusowego
    orzeczenia sądu. (Tutaj jest to trochę dla mnie sporne)
    - Twój przykład jest słuszny, ale nie wypełnia on swoją treścią przest.
    z art. 233 kk albo 286 kk.

    Jeszcze wracając do znamion z art. 286 kk. "kto, w celu osiągnięcia
    korzyści majątkowej" - pozew zmierza do ochrony prawa. Jak udowodnisz,
    że chciał forsę? Przecież mógł przegrać. Nie ma tutaj związku
    przyczynowego pomiędzy zachowaniem sprawcy a czynem. Tak mi się wydaje.

    > Czy uprawnieniem procesowym w postępowaniu cywilnym jest podawanie nieprawdy
    > w pismach kierowanych do sądu?

    Tak. Nie ma obowiązku pisania prawdy. Co w ogóle jest prawdą?:-)
    W sprawach cywilnych też chodzi o ustalenie prawdziwych okoliczności.
    > Jeśli tak jest to jaki byłby sens czytania pism procesowych? Obok zarzutu
    > oszustwa należałoby postawić zarzut zniewagi wymiaru sprawiedliwości.

    Ma sens. Sprawa cywilna to - w zasadzie - spór dwóch stron. Trzeba
    zapoznać się z ich racjami, argumentami.
    Nie ma przestępstwa zniewagi sądu. Ja takiego nie znam:-) Przynajmniej w
    takim sensie jak go opisujesz.

    --
    Roman Gładysz