  • 1. Data: 2006-12-12 09:38:11
    Temat: Odnosnie rezygnacji z sprzedazy przedmiotu na aukcji
    Od: "Sowiecki Agent" <p...@g...pl>

    56.html?skad=rss

    " Koniec żartów na internetowych aukcjach. Sąd rozpatrzy precedensowy pozew
    mężczyzny, który wylicytował na atrakcyjnych warunkach luksusowego dżipa, ale
    go nie kupił, bo właściciel się rozmyślił.

    Sprawę wytoczył Adam S. z Warszawy. W lipcu tego roku zalogował się na znanym
    internetowym serwisie aukcyjnym Allegro. Wypatrzył ofertę sprzedaży
    luksusowego Jeepa Grand Cherokee. Cena wywoławcza była niezwykle kusząca. Za
    sześcioletni samochód z 240-konnym silnikiem żądano ledwie tysiąc złotych! I
    co ciekawe nie ustalono ceny minimalnej.

    Licytacja nie była oszałamiająca. Zgłoszono sześć ofert. Adam S. zaproponował
    najwyższą cenę 23,1 tys. zł. Wygraną potwierdził portal Allegro, oznajmiając
    jednocześnie, że formalności musi dokonać z właścicielem dżipa Robertem P.,
    również warszawiakiem. Problem w tym, że P. nie chciał już sprzedać auta.

    S. poprosił Allegro o wyjaśnienia. Firma tłumaczyła, że w momencie zakończenia
    licytacji dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży. I jeśli wystawiający rzecz na
    aukcji unika transakcji można skierować przeciwko niemu sprawę do sądu. -
    Allegro.pl nie jest stroną transakcji. My dostarczamy możliwość
    przeprowadzania transakcji w internecie. Obrazowo można to ująć tak: Allegro
    to wielki bazar, na którym sprzedający wystawiają swoje towary. My dbamy, by
    na tym bazarze było czysto, bezpiecznie i nikt nie oszukiwał - mówi Patryk
    Tryzubik z Allegro.pl

    Adam S. złożył więc pozew. Domaga się, żeby sąd stwierdził w wyroku, że doszło
    do sprzedaży dżipa, dzięki czemu może żądać wydania samochodu. Rozprawa
    odbędzie się po świętach. - Nie wiemy, dlaczego sprzedawca się wycofał. Nie
    przyszedł na wyznaczony przez nas termin zawarcia umowy - mówi mec. Dorota
    Gulińska-Aleksiejuk, prawnik Adama S. Dodaje, że sprawa jest precedensowa.
    Potwierdza to specjalizujący się w prawie własności intelektualnej i handlu
    elektronicznym mecenas Oskar Tułodziecki, z kancelarii Hogan & Hartson: - Nie
    słyszałem o podobnej i nie jest ona prosta.

    Co na to Robert P.? - Podczas wystawiania samochodu na licytację zrobiłem
    błąd. Nie wpisałem ceny minimalnej. Potem popsuł mi się modem i nie miałem
    dostępu do serwisu aukcyjnego - tłumaczy P. Mówi, że był zaskoczony wynikami
    aukcji, bo liczył, że dostanie za samochód ok. 45 tys. zł. Dodaje, że nie
    sprzeda Adamowi S. samochodu. Czeka na rozprawę.

    Patryk Tryzubik z Allegro uważa, że taki błąd nie podważa legalności
    transakcji. Przypomina, że zanim ktoś zacznie handlować, powinien dokładnie
    przeczytać regulamin serwisu.

    W zeszłym roku na Allegro przeprowadzono 13,4 mln aukcji. W tym roku już
    prawie 20 mln. Serwis ma ponad 5 mln użytkowników. Najczęściej handluje się tu
    sprzętem RTV i AGD, komputerami i aparatami fotograficznymi. Coraz bardziej
    popularne są ubrania. W tym roku wartość przedmiotów, które przewinęły się
    przez serwis, sięga 2 mld zł.

    Zdaniem prawników coraz więcej spraw o wirtualny handel będzie trafiać do
    sądu, bo nie wszyscy sprzedawcy traktują poważnie swoje oferty. A precedensowy
    spór o dżipa może pomóc ukrócić bezkarność w internecie."

    Sowiecki agent
    --
    http://www.ZbigniewZiobro.ORG kłamie na temat obrony koniecznej !

  • 2. Data: 2006-12-12 10:24:09
    Od: KrzysiekPP <jimi@_FALSE_.ceti.pl>

    > s?du, bo nie wszyscy sprzedawcy traktuj? poważnie swoje oferty. A precedensowy
    > spór o dżipa może pomóc ukrócić bezkarno?ć w internecie."

    W USA moze by tak było ... a u nas każda sprawa jest rozpatrywana
    indywidualnie, sąd może ale nie musi opierać się na innych wyrokach w tych
    samych sprawach.

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kszysiek.xt.pl

  • 3. Data: 2006-12-12 16:02:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Sowiecki Agent wrote:

    > Zdaniem prawników coraz więcej spraw o wirtualny handel będzie trafiać do
    > sądu, bo nie wszyscy sprzedawcy traktują poważnie swoje oferty. A precedensowy
    > spór o dżipa może pomóc ukrócić bezkarność w internecie."

    W Polsce precedensów nie ma.

  • 4. Data: 2006-12-12 18:29:21
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Sowiecki Agent napisał(a):
    > Adam S. złożył więc pozew. Domaga się, żeby sąd stwierdził w wyroku, że doszło
    > do sprzedaży dżipa, dzięki czemu może żądać wydania samochodu. Rozprawa
    > odbędzie się po świętach.

    przy tak sformułowanym żądaniu zapewne skończy się oddaleniem...

    KG

  • 5. Data: 2006-12-12 18:52:01
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *kam* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > przy tak sformułowanym żądaniu zapewne skończy się oddaleniem...

    Ale dlaczego? Przecież zgodnie z art. 70(2) par. 2 kc umowa faktycznie
    została zawarta.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    JID:o...@j...org || http://olgierd.bblog.pl

  • 6. Data: 2006-12-12 19:32:59
    Od: Szmul Szmulewicz <s...@s...com>

    Olgierd powiada:

    > Osoba przedstawiająca się jako *kam* stuknęła w klawisze i oto co
    > powstało:

    > Ale dlaczego? Przecież zgodnie z art. 70(2) par. 2 kc umowa faktycznie
    > została zawarta.

    No właśnie dlatego! Może żądać wydania samochodu, a więc przysługuje mu
    roszczenie dalej idące, niż żądanie ustalenia zawarcia umowy sprzedaży.
    Dlatego brak jest po jego stronie interesu prawnego w rozumieniu art. 189
    kpc, co skutkuje oddaleniem powództwa.

    Szmul Szmulewicz

  • 7. Data: 2006-12-12 19:36:01
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    s.com...
    > Ale dlaczego? Przecież zgodnie z art. 70(2) par. 2 kc umowa faktycznie
    > została zawarta.

    to dopiero sąd rozstrzygnie

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-12-12 20:15:57
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *gasper* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > to dopiero sąd rozstrzygnie

    A co tu rozstrzygać? Jest czynność prawna, jest skutek prawny, jest
    obowiązek wydania rzeczy.

  • 9. Data: 2006-12-12 20:51:21
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Olgierd napisał(a):
    > Ale dlaczego?

    brak interesu prawnego

    KG

  • 10. Data: 2006-12-12 22:32:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.12.2006 kam <x#k...@w...pl#x> napisał/a:
    > brak interesu prawnego

    Pewnie w ten sposób nie było to sformułowane. Cytowany fragment wygląda
    raczej na kalkę z wypowiedzi kupującego :)

    --
    Marcin