  • 1. Data: 2007-12-12 23:35:20
    Temat: Odmowa sprzedaży towaru
    Od: Maciej Ananicz <n...@g...com>

    Czy sprzedawca może odmówić sprzedaży towaru? Znajomemu w sklepie
    harcerskim ekspedientka nie chciała sprzedać krzyża harcerskiego, bo nie
    miał przy sobie legitymacji harcerskiej. O ile wiem, nie było nigdzie
    żadnej informacji o takim wymaganiu.

    --
    Maciek Ananicz
    gg: 2412905

  • 2. Data: 2007-12-13 00:34:06
    Temat: Re: Odmowa sprzedaży towaru
    Od: pit <p...@w...pl>

    Maciej Ananicz pisze:
> [...]
    > harcerskim ekspedientka nie chciała sprzedać krzyża harcerskiego, bo nie
    > miał przy sobie legitymacji harcerskiej. O ile wiem, nie było nigdzie

    w watku: "Czy sprzedawca ma prawo nie wpuscic do sklepu?"
    jest ten temat poruszony i zostalo przytoczone:

    "http://www.konsument.net4.pl/kw.htm

    Art. 135.
    Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego
    lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar
    przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia
    sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny."

    tylko nie jestem pewien, czy tyczy sie to rowniez konkretnie tego
    przypadku.
    Z tego co sie orientuje, krzyz harcerski jest odznaczeniem przydzielanym
    przez druzynowych (instruktorow) i chyba tylko oni sa uprawnieni do
    kupowania ich w sklepach.

    Nie wiem, czy nie posune sie za daleko porownujac to do kupna broni.
    Aby kupic bron musisz miec pozwolenie na bron, w tym przypadku aby kuic
    krzyz harcesrki potrzebna jest legitymacja harcerksa, potwierdzajaca ze
    mozesz dokonac zakupu krzyza harcerskiego.

    Pozdrawiam
    pit

  • 3. Data: 2007-12-13 06:41:29
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > Aby kupic bron musisz miec pozwolenie na bron, w tym przypadku aby kuic
    > krzyz harcesrki potrzebna jest legitymacja harcerksa, potwierdzajaca ze
    > mozesz dokonac zakupu krzyza harcerskiego.

    I mowisz, ze w ustawie to zapisano ? :))))))

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 4. Data: 2007-12-13 10:15:32
    Od: Maciej Ananicz <n...@g...com>

    pit pisze:
> [...]
    > przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia
    > sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny."

    Zgadza się, tylko można to uznać za uzasadnioną przyczynę? Nie sądzę,
    żeby jakieś prawo (poza prawem harcerskim, które jest wewnętrznym
    regulaminem) w Polsce to regulowało, ale zasadniczo krzyża harcerskiego
    nie powinien nosić nikt bez przysięgi harcerskiej.

    A zakładając, że jednak nie ma prawa odmówić sprzedania, to co najlepiej
    w takich błahych sprawach robić? Wezwać straż miejską, kontaktować się z
    Rzecznikiem Praw Konsumenta?

  • 5. Data: 2007-12-13 10:47:42
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Thu, 13 Dec 2007 00:35:20 +0100, Maciej Ananicz napisał(a):

> [...]
    > harcerskim ekspedientka nie chciała sprzedać krzyża harcerskiego, bo nie
    > miał przy sobie legitymacji harcerskiej. O ile wiem, nie było nigdzie

    Spotkałem się już kiedyś z podobnymi opiniami, mnie samemu nigdy nie kazano
    jednak pokazywać "uprawnień" ;)

    Jak się do tego ma prawo nie wiem, ale ogólna idea tego typu ograniczenia
    jest taka, że noszenie krzyża harcerskiego oznacza przynależność do
    organizacji. A bywa, że ludzie robią sobie z niego różne ozdoby, tudzież
    "dla bajeru" noszą np. na plecaku.

    Pozwolę sobie na nieco wyolbrzymioną analogię: krzyża Virtuti Militari też
    normalnie nie dostaniesz. A na nim nota bene wzorowany jest krzyż harcerski
    :)
    Ogółem więc chodzi o to, żeby chronić to co dla harcerzy jest symbolem
    szczególnym i osobiście to w ogóle bym wycofał go z handlu, tak aby był
    dostępny np. tylko w hufcach.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 6. Data: 2007-12-13 11:30:56
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Maciej Ananicz" <n...@g...com> wrote
    > Zgadza się, tylko można to uznać za uzasadnioną przyczynę?

    Myślę, że można. W końcu taka może być umowa dystrybucyjna z dostawcą
    krzyży, że obcym nie sprzedaje. Podbnie np. nie sprzedaje się testów
    psychologicznych ludziom bez odpowiedniego dyplomu. Testy i prawa autorskie
    do nich - należą do kogoś, a on sobie życzy, że oferuje je tylko
    psychologom.

    > A zakładając, że jednak nie ma prawa odmówić sprzedania, to co najlepiej w
    > takich błahych sprawach robić? Wezwać straż miejską, kontaktować się z
    > Rzecznikiem Praw Konsumenta?

    Tak, ale powołując się na ten artykuł, bo mało kto go zna w czasach
    kapitalizmu, gdzie wszyscy chcą wszystko sprzedać.

  • 7. Data: 2007-12-13 16:58:18
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Maciej Ananicz" <n...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > harcerskim ekspedientka nie chciała sprzedać krzyża harcerskiego, bo nie
    > miał przy sobie legitymacji harcerskiej. O ile wiem, nie było nigdzie

    Tak mi się właśnie przypomniało, że w św. Jacku jest cały dział "tylko na
    promesę kancelarii parafialnej" (hostie, kielichy, wino itd.). Ciekawe czy
    można przyjść z policjantem i poprosić o ornat :)

  • 8. Data: 2007-12-14 22:28:25
    Od: pit <p...@w...pl>

    KsZZysiek pisze:

    > I mowisz, ze w ustawie to zapisano ? :))))))

    Tego nie powiedzialem :P

    pozdr
    pit