  • 1. Data: 2003-07-01 21:07:20
    Temat: Odmowa składania wyjaśnień
    Od: "PiotRek" <b...@w...USUNTO.pl.invalid>

    Witam!

    Tak się zastanawiam - co daje podejrzanemu bądź oskarżonemu
    skorzystanie z prawa do odmowy składania wyjaśnień?

    Są możliwe dwie sytuacje:

    - Podejrzany/oskarżony jest niewinny - wówczas
    jego wyjaśnienia mogą przecież pomóc w wyjaśnieniu
    sprawy i wykazaniu, że jest niewinny.

    - Człowiek ten jest winny - ale jako podejrzany bądź oskarżony
    nie ma on obowiązku mówienia prawdy (w przeciwieństwie do
    świadka bądź biegłego). Więc może udzielać wyjaśnień tak,
    jak by był niewinny...

    Dlaczego więc podejrzani korzystają ze wspomnianego przeze mnie
    prawa? Jaką korzyść z tego mogą odnieść?

    PiotRek
    mailto:b...@w...pl

  • 2. Data: 2003-07-01 21:48:50
    Temat: Re: Odmowa składania wyjaśnień
    Od: "Andrzej R" <a...@n...spam.chorzow.wsb.pl>

    prawnikiem nie jestem ale skladanie zeznan (zakladajac ze sa rpawdziwe i
    mowisz prawde i tylko prawde) mogloby Cie pograzyc i zostalyby CI postawione
    zarzuty wobec czego odmawiasz ich skladania i tyle... a poniewaz jesli sie
    nie myle obowiazuje domniemanie niewinnosci wykazanie wowczas ze ejstes
    winny spoczywa na odpowiednich organach.
    pozdrawiam

    to tak na moj rozum (i afere rywina) ktory tez odmawial skladania ze zeznan
    ze wzgledu na prawo do tego gdzie skladanie zeznan moglo zaszkodzic jemu lub
    komus jemu bliskiemu

  • 3. Data: 2003-07-02 00:36:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Różne są motywy takich posunięć. Może być nim chęć ukrycia wspólników. Może
    nim być przekonanie podejrzanego, że organa ścigania nie dysponują żadnymi
    dowodami i obawa przed ich ewentualnym dostarczeniem. Wśród starszych
    przestępców, którzy odbywali już kary pozbawienia wolności może to być
    przejaw przynależności do subkultury więziennej, której jednym z przejawów
    jest nierozmawianie z policjantami. Czasem, gdy sprawa jest oczywista
    podejrzany po prostu nie ma ochoty nic mówić, ponieważ wie, że to i tak nic
    nie zmieni.

  • 4. Data: 2003-07-02 14:27:57
    Od: "Adas" <a...@p...onet.pl>

  • 5. Data: 2003-07-02 14:29:18
    Od: "Adas" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > jest nierozmawianie z policjantami. Czasem, gdy sprawa jest oczywista
    > podejrzany po prostu nie ma ochoty nic mówić, ponieważ wie, że to i tak

    W mojej /

  • 6. Data: 2003-07-02 14:32:18
    Od: "Adas" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > jest nierozmawianie z policjantami. Czasem, gdy sprawa jest oczywista
    > podejrzany po prostu nie ma ochoty nic mówić, ponieważ wie, że to i tak

    Pop.. mi sie czytnik. Ok.
    W mojej sprawie (byłem poszkodowany) sprawca równiez odmówił składania
    wyjaśnień. Przez to nie wydał wspólników. Ale wina została mu udowodniona i
    teraz mi płaci kaske za nich (tych co nie wykryci).

  • 7. Data: 2003-07-02 18:15:08
    Od: "[ piotr sut ]" <piotr23§§§@§§§tenbit.pl>

    'PiotRek' wyklawiaturzył/a w niusie
    bdst6m$66e$...@n...onet.pl taką oto treść:

    | Tak się zastanawiam - co daje podejrzanemu bądź oskarżonemu
    | skorzystanie z prawa do odmowy składania wyjaśnień?

    Oskarzonemu (podejzanemu) to roznie*, ale prokuratorowi, sedziemu,
    adwokatowi, protokolantce, policjantowi oszczedza czas. Serio:-)

    ->piotr

  • 8. Data: 2003-07-02 19:26:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Potwierdzam. Taka motywacja też jest częsta. szczególnie, jak w sprawie już
    wszystko wiadomo. Po kiego grzyba protokołować wyznania gościa, skoro do
    sprawy nic nowego wnieść nie mogą. Czasem mu się podpowiada, "by dał sobie
    spokój".

  • 9. Data: 2003-07-04 20:13:35
    Od: "PiotRek" <b...@w...USUNTO.pl.invalid>

> [...]
    > nim być przekonanie podejrzanego, że organa ścigania nie dysponują żadnymi
    > dowodami i obawa przed ich ewentualnym dostarczeniem. Wśród starszych

    Bardzo dziękuję za wyjaśnienie, rzeczywiście czasami
    może to być korzystne.

    PiotRek
    mailto:b...@w...pl