  • Data: 2012-01-17 16:40:54
    Temat: Re: Od ilu stron mozna dochodzic tej samej faktury?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 17 Jan 2012, _THX. wrote:

    > Sytuacja:
    > Spółka AAA wystawiła spółce BBB fakturę (refakturę za dostawy energii RWE
    > i SPEC).
    > Teraz spółka AAA twierdzi, że co prawda fakturowała (konkretnie
    > refakturowała) dostawę owej energii na spółkę BBB, ale że odbiorcą była osoba
    > CCC i spółka AAA pozywa osobę CCC o zapłatę.
    > "Fajnie" - CCC ma niby zapłacić za fakturę, na której w ogóle nie istnieje,
    > nie jest stroną ;-0

    Ja bym sprawdził na pozwie, czy pozywają do zapłaty *za fakturę*
    czy *za media* (które co prawda fakturowali, ale ich zdaniem błędnie).
    Nie piszesz również, jak to z tymi mediami było.
    Kto z nich korzystał i tym samym ma zobowiązanie (piszesz, że oni
    twierdzą że CCC, ale nie piszesz, czy CCC temu zaprzecza, czy
    też nie bardzo może zaprzeczyć bo tak było).
    Może tylko chcą *kwoty* wykazanej na jakiejś fakturze (a nie
    "za fakturę")?

    Przecież z cywilnoprawnego p. widzenia zapłata nie należy się
    "za fakturę", wcale.
    Żądanie zapłaty z tytułu posłania faktury ma sens tylko o tyle, o ile
    umowa tak stanowi - że zobowiązany do płacenia nie musi płacić, dopóki
    nie dostanie faktury (w tę stronę, IMVHO :)).
    W każdym innym przypadku nie widzę podstaw do niepłacenia tylko dlatego,
    że nie dostało się faktury, bądź że dostał ją kto inny.
    Najwyżej ten "kto inny" może mieć roszczenia i pretencje do wysyłającego
    bezpodstawne faktury - i też nie wiemy, czy aby tak nie było.

    > Pytanie mam od strony prawnej:
    > Czy spółka AAA mogłaby jednocześnie pozywać z jednej faktury i BBB i w
    > osobnym wezwaniu CCC ("na którego frajera trafi")?

    IMVHO trochę nie bardzo, ale - rzecz jasna dalej byłaby to
    nieprawidłowość - jeśliby jednego pozwali z tytułu faktury
    a drugiego z tytułu umowy, do ustalenia byłoby które roszczenie
    jest bezzasadne. IMVHO wcale nie jest oczywiste, że zasadne
    miałoby być roszczenie "z faktury" (tylko dlatego, "że f-ra była").

    > I rzecz nie w żartobliwej odpowiedzi "pozywać sobie może, i Pałac Kultury
    > też", lecz w obronie przed niewłaściwie skierowanym roszczeniem.

    IMVHO, niewłaściwość oczywiście może mieć miejsce, ale musi wynikać
    z umowy i "stanu faktycznego", a o tym nic nie piszesz.
    Jeśli CCC *rzeczywiście* była odbiorcą, to pytaniem jest, z czego
    wynika udział BBB w roli pośrednika. IMVHO to pytanie jest istotne.

    pzdr, Gotfryd