    From: "ssj5" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ochrona w supermarkecie
    Date: Sun, 13 Oct 2002 11:03:39 +0200

    > Interesuje mnie jakie kompetencje ma ochrona sklepu?

    reguluje to ustawa o ochronie osob i mienia, m.in. art 36
    Art. 36. 1. Pracownik ochrony przy wykonywaniu zadan ochrony osób i mienia w
    granicach chronionych obiektów i obszarów ma prawo do:

    1) ustalania uprawnien do przebywania na obszarach lub w obiektach
    chronionych oraz legitymowania osób, w celu ustalenia ich tozsamosci,

    2) wezwania osób do opuszczenia obszaru lub obiektu w przypadku stwierdzenia
    braku uprawnien do przebywania na terenie chronionego obszaru lub obiektu
    albo stwierdzenia zaklócania porzadku,

    3) ujecia osób stwarzajacych w sposób oczywisty bezposrednie zagrozenie dla
    zycia lub zdrowia ludzkiego, a takze dla chronionego mienia, w celu
    niezwlocznego oddania tych osób Policji,

    4) stosowania srodków przymusu bezposredniego, o których mowa w art. 38 ust.
    2, w przypadku zagrozenia dóbr powierzonych ochronie lub odparcia ataku na
    pracownika ochrony,

    5) uzycia broni palnej w nastepujacych przypadkach:

    a) w celu odparcia bezposredniego i bezprawnego zamachu na zycie lub zdrowie
    pracownika ochrony albo innej osoby,

    b) przeciwko osobie, która nie zastosowala sie do wezwania natychmiastowego
    porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzedzia, którego uzycie
    zagrozic moze zyciu lub zdrowiu pracownika ochrony albo innej osoby,

    c) przeciwko osobie, która usiluje bezprawnie, przemoca odebrac bron palna
    pracownikowi ochrony,

    d) w celu odparcia gwaltownego bezposredniego i bezprawnego zamachu na
    ochraniane osoby, wartosci pieniezne oraz inne przedmioty wartosciowe lub
    niebezpieczne.

    >Czy moga mnie tak po prostu zatrzymac?

    Nie maja prawa. maja prawo do UJECIA osoby. a to nie to samo

    > Czy moga bez zadnego dowodu (kamera, swiadek)
    > zadac przeszukania?

    teoretycznie moga zadac wszystkiego:-))) ale powaznie, nie maja prawa do
    przeszukania - chyba ze Cie poprosza, a Ty sam pokazesz co masz w torbie.

    >Czy moga pozostac incognito wobec mnie?

    Nie moga byc incognito:
    rozprzadzenie MSW iA
    "Przed rozpoczeciem legitymowania osoby czlonek sluzby porzadkowej jest
    obowiazany uzyc zwrotu "sluzba porzadkowa" oraz:
    1) podac swoje imie i nazwisko, oraz w taki sposób okazac, umieszczony w
    widocznym miejscu, identyfikator potwierdzajacy uprawnienie do podjecia
    czynnosci, aby osoba legitymowana miala mozliwosc odczytania danych
    zawartych w tym dokumencie,

    2) podac podstawe prawna i powód legitymowania.

    >I do kogo
    > sie zglaszac z ewentualnymi skargami?

    w zaleznosci od stopnia i rodzaju "przewinienia" ochroniarzy. czasem
    wystarczy slowo przepraszam, a czasem moze sie skonczyc na pozbawieniu
    pracownika ochrony licencji, a w przypadkach bardzo drazliwych, jesli juz
    taka sytuacja sie powtarzala wczesniej - mozna pozbawic firme koncesji.
    w tym przypadku mozesz zaczac od szefa/wlasciciela/ firmy ochraniajacej.