    From: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ochrona pomyslu
    Date: Thu, 06 Jan 2011 13:47:15 +0100

    W dniu 2011-01-06 12:30, Tomasz Chmielewski pisze:

    > http://www.newscientist.com/article/dn965-wheel-pate
    nted-in-australia.html

    > Wheel patented in Australia
    >
    > (...)
    >
    > John Keogh was issued the innovation patent for a "circular
    > transportation facilitation device" under a patent system introduced in
    > May 2001.
    >
    > (...)

    Żadna rewelacja. Wystarczy wiedzieć, że w świecie własności przemysłowej
    istnieją co do zasady dwa główne systemy udzielania ochrony - system
    badawczy i system rejestrowy (w rzeczywistości występują w różnych
    krajach pewne modyfikacje). W systemie badawczym (jak dla patentów, czy
    znaków towarowych w Polsce) bada się, czy zgłaszany do ochrony przedmiot
    (wynalazek, znak) spełnia przesłanki ochrony, dla patentu wymagana jest
    m.in. nowość w skali światowej.
    W systemie rejestrowym )jak w Polsce dla wzorów przemysłowych, a w
    Australii i np w patencie Euroazjatyckim dla wynalazków)niczego, poza
    formalną poprawnością zgłoszenia i sprawdzeniem wniesienia opłaty, się
    nie bada, tylko się rejestruje. W ten sposób można w krajach, gdzie
    jest taki system opatentować wszystko, czego absurdalność wykazał autor
    tego żartu z kołem w Australii. Co nie zmienia faktu, że praktyczne
    korzyści z takiej ochrony są żadne, a i unieważnienie takiego patentu,
    wbrew niektórym wcześniejszym opiniom, nie jest specjalnie trudne.