    From: "mr.all" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ochrona danych osobowych, czy nie ...
    Date: Wed, 6 Sep 2006 11:18:55 +0200

    Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@

    > To oczywiście nieprawda. Inaczej wszelkie Panoramy Firm działałyby
    > niezgodnie z prawem.

    Nie wiem, jak to wyglada gdzie indziej. Ja podpisalem zgode na przetwarzanie
    moich danych w PF itp.
    PF buduje baze danych osobowych, przetwarza te dane.
    Ustawa o ODO.
    Art. 23.
    1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
    1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o
    usunięcie dotyczących jej danych,
    2) jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku
    wynikającego z przepisu prawa,
    3) jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą,
    jest
    jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem
    umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą,
    4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla
    dobra publicznego,
    5) jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów
    realizowanych
    przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie
    nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

    Co to jest przetwarzanie danych osobowych?:
    przetwarzaniu danych - rozumie się przez to jakiekolwiek operacje wykonywane
    na danych osobowych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie,
    opracowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza
    te, które wykonuje się w systemach informatycznych,

    W tym watku mowimy o ujawnieniu/udostepnianiu danych osobowych w stosownym
    kontekscie prze kogos, kto nie prowadzi bazy danych, a prowadzic moze po
    zgloszeniu do GIODO.

    > Ustawa albo obowiązuje w pewnych dziedzinach, albo nie. Nie ma tak,
    > że dla pewnych podmiotów prawo obowiązuje, a dla innych nie.

    Owszem. Masz racje, ale ustawa daje rozne mozliwosci prowadzenia baz danych
    osobowych, ujawniania danych.
    Nie przewiduje sie ujawniania danych w okreslonym kontekscie przez kazda,
    dowolna osobe.

    > I nawet jeśli pewne organy mają większy dostęp do danych osobowych
    > ("dane można przetwarzać nawet bez zgody osoby zainteresowanej, jeśli
    > przepisy prawa na to pozwalają"), to tym bardziej jest to
    > _obowiązywanie_ ustawy, a nie jej nieobowiązywanie.
    >
    > W omawianym przypadku wpisy do ewidencji działalności gospodarczej są
    > wyjęte spod ochorny ustawy i nie ma tu znaczenia, czy podmiotem
    > posiadającym te dane jest urząd, czy Jan Kowalski.

    Ano ma, szczegolnie gdy pan Jan chce ujawniac dane osobowe, a w zasadzie -
    informacje gospodarcze w okreslonym kontekscie.
    Ustawa o udostepnianiu informacji gospodarczej.
    Art. 3.
    Udostępnianie informacji gospodarczych osobom trzecim nieoznaczonym w chwili
    przeznaczania tych informacji do udostępniania następuje wyłącznie za
    pośrednictwem
    biur informacji gospodarczej...

    Art. 2.
    1. Przez informację gospodarczą rozumie się następujące dane dotyczące:
    [...]
    oraz w przypadku osoby fizycznej, będącej przedsiębiorcą:
    g) oznaczenie,
    h) siedziba i adres,
    i) numer identyfikacji podatkowej,
    j) numer REGON,
    k) numer, pod którym podmiot wpisany jest do właściwego rejestru, wraz
    z oznaczeniem sądu rejestrowego,
    l) imiona i nazwiska pełnomocników, o ile są ustanowieni,
    m) główny przedmiot działalności gospodarczej;
    [...]
    3) zobowiązania pieniężnego:
    a) tytuł prawny,
    b) kwota i waluta,
    c) kwota zaległości,
    d) termin powstania zaległości,
    e) stan postępowań dotyczących zobowiązania, w tym informacja o orzeczeniach
    sądowych,
    f) informacja o kwestionowaniu przez dłużnika istnienia całości lub części
    zobowiązania,
    g) data wysłania wezwania do zapłaty, zawierającego ostrzeżenie
    o zamiarze przekazania danych do biura, z podaniem firmy i adresu
    siedziby tego biura,
    h) inne informacje - przekazane w trybie i na zasadach określonych w art.

    --
    --pozdr.czes
    www.mrtechnik.pl