  • 1. Data: 2011-10-06 11:00:55
    Temat: Obejście prawa czy nie?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Wielokrotnie mówiono, że np. darowizna łańcuszkowa to jest zakazane
    obejście prawa i nie da się tak uniknąć podatku.

    A podzielenie lokaty na mniejsze, żeby nie płacić belki, to nie jest
    to samo?

    Dlaczego?

    MJ

  • 2. Data: 2011-10-06 12:18:54
    Temat: Re: Obejście prawa czy nie?
    Od: Tapatik <t...@b...spamu>

    Użytkownik Michal Jankowski napisał:
> [...]
    > obejście prawa i nie da się tak uniknąć podatku.
    >
    > A podzielenie lokaty na mniejsze, żeby nie płacić belki, to nie jest

    Nie widzę żadnej analogii.
    Poza tym dlaczego darowizna łańcuszkowa jest zakazana?

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik

  • 3. Data: 2011-10-06 12:39:38
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.10.2011 13:00), Michal Jankowski wrote:
> [...]
    > obejście prawa i nie da się tak uniknąć podatku.
    >
    > A podzielenie lokaty na mniejsze, żeby nie płacić belki, to nie jest

    Wg mnie jest to samo. Tyle, że płatnikiem jest bank, bank ma w razie
    czego więcej środków na walkę z US niż zwykły człowiek.

    p. m.

  • 4. Data: 2011-10-06 13:22:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Oct 2011, Michal Jankowski wrote:

    > Wielokrotnie mówiono, że np. darowizna łańcuszkowa to jest zakazane
    > obejście prawa i nie da się tak uniknąć podatku.

    Nie tyle "zakazane", co dowodzi się w takim przypadku że
    intencja darczyńczy była inna.

    > A podzielenie lokaty na mniejsze, żeby nie płacić belki, to nie jest
    > to samo?
    >
    > Dlaczego?

    Dlatego, że intencja zmniejszenia podatku nie jest zabroniona :)

    Kolejność jest taka:
    - ustalamy czynności które miały miejsce, z uwzględnieniem
    art.65.2 Kodeksu *cywilnego* (sprawdź co tam napisali!)
    - dopiero do otrzymanego wyniku stosujemy stosowne zasady podatkowe.

    To działa w obie strony - były wyroki NSA, że US nie ma prawa
    naciągać uzasadnieniem "bo się wydaje że podatek powinien być",
    tylko wskazać jaka czynność jest opodatkowana.
    W przypadku "łańcuszka" skarbówka atakuję pierwszy element,
    poprzez wskazanie że nie są spełnione wymogi darowizny
    i zatytułowana "darowizna" czynność jest pozorna, a de
    facto było to zlecenie wykonania darowizny na rzecz
    kolejnej osoby.
    Przypomnę: darowizna może zawierać "polecenie", ale
    "polecenie" tym się różni od "zlecenia" że musi spełniać
    wymóg "nie czyniąc nikogo wierzycielem" (nikt inny
    nie może nic z tego mieć).

    Dla leni link pod nos:
    _117.html

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-10-06 13:56:16
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.10.2011 15:22), Gotfryd Smolik news wrote:

    > Nie tyle "zakazane", co dowodzi się w takim przypadku że
    > intencja darczyńczy była inna.
    [...]
    > Kolejność jest taka:
    > - ustalamy czynności które miały miejsce, z uwzględnieniem

    No i czy tu nie dałoby się ustalić, że faktyczna czynność jaka miała
    miejsce, to normalna lokata na długi okres, dla pozoru podzielona na
    1000 lokat jednodniowych?

    IMHO trudność z ugryzieniem podatnika przez US wynika z tego, że
    płatnikiem jest kto inny niż podatnik, więc w zasadzie to bank by musiał
    być gryziony, zaś podatnik jest czysty.

    p. m.

  • 6. Data: 2011-10-06 17:21:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 10/6/2011 6:00 AM, Michal Jankowski wrote:
> [...]
    > obejście prawa i nie da się tak uniknąć podatku.
    >
    > A podzielenie lokaty na mniejsze, żeby nie płacić belki, to nie jest

    darowizna lancuszkowa nie jest zakazana.
    jest tylko opodatkowana.
    i tylko dlatego ze intencja darczyncy bylo podarowanie temu ostatniemu
    porzez darowanie nastepnemu w lancuszku.

    Pradzaidek darowal towjemu dziadkowi, dziadek rodzicom a rodzice tobie i
    tez masz lancuszek a podatku do tego nikt nie chce.

    no chyba ze intencja pradziadka bylo podarowanie to tobie.

  • 7. Data: 2011-10-06 20:03:28
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > - ustalamy czynności które miały miejsce, z uwzględnieniem
    > art.65.2 Kodeksu *cywilnego* (sprawdź co tam napisali!)

    Nic nie rozumiem. Literą umowy jest sto lokat po 10 zł, natomiast po
    zbadaniu umowy widzę, że zgodnym zamiarem i celem stron było
    ulokowanie w banku tysiąca zł.

    MJ

  • 8. Data: 2011-10-07 05:34:35
    Od: Tapatik <t...@b...spamu>

    > Nic nie rozumiem. Literą umowy jest sto lokat po 10 zł, natomiast po
    > zbadaniu umowy widzę, że zgodnym zamiarem i celem stron było
    > ulokowanie w banku tysiąca zł.

    Nieprawda. Celem było założenie 100 lokat po 10 zł.
    Jeśli jutro będę potrzebował 10 zł, to zerwę jedną lokatę za 10 zł, a
    pozostałych 99 dalej będzie "pracowało".
    Gdybym założył jedną lokatę 1000 złotową to musiałbym zerwać całą tę lokatę.

    Jak ja zakładam lokaty, to staram się je rozbić na kilka mniejszych
    właśnie w tym celu - aby mieć możliwość wzięcia części pieniędzy zamiast
    całości.

    --
    Pozdrawiam,
    Tapatik

  • 9. Data: 2011-10-07 06:40:31
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (07.10.2011 07:34), Tapatik wrote:

> [...]
    >
    > Jak ja zakładam lokaty, to staram się je rozbić na kilka mniejszych
    > właśnie w tym celu - aby mieć możliwość wzięcia części pieniędzy zamiast

    Tak dzieląc, "poziomo" - to tak. Ale dzieląc "pionowo", tj. wrzucasz
    1000zł na 732 jednodniowe lokaty następujące jedna po drugiej, przy czym
    zrywając np. 730. , tracisz odsetki za wszystkie poprzednie 729 - to
    już zwykła lokata dwuletnia jak nic...

    p. m.

  • 10. Data: 2011-10-07 08:15:22
    Od: bzdreg <b...@n...com>

    > Nic nie rozumiem. Literą umowy jest sto lokat po 10 zł, natomiast po
    > zbadaniu umowy widzę, że zgodnym zamiarem i celem stron było
    > ulokowanie w banku tysiąca zł.
    >
    > MJ

    Pomijasz inny, bardzo prawdziwy aspekt:
    Zakładam 100 lokat po 1k, a nie jedną na 100k, bo jeśli będę potrzebował
    pilnie 1k, to likwiduję jedną lokatę, a reszta sobie spokojnie dalej
    wysokoprocentuje. Taka była moja intencja.

    Ale rozumiem, że intencją pierwotnego pytania jest, czy wolno postępując
    w granicach prawa wybierać taki wariant postępowania, który spowoduje
    zapłacenie mniejszego podatku.

    Jeśli nie wolno, to nie żyjemy w państwie prawa. To tylko kolejny dowód.

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. Bzdreg.