    Date: Thu, 02 May 2013 18:35:42 +0200
    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: OT (naród itd) Re: nakaz sciagniecia anteny z elewacji
    <Pine.WNT.4.64.1304262242240.1756@quad> <klmc73$kos$1@news.task.gda.pl>
    <517ec11c$0$1232$65785112@news.neostrada.pl>
    <klmfo8$s64$1@news.task.gda.pl>
    <517ec555$0$1247$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1304301229590.2044@quad>
    <517ff955$0$26701$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1304302341211.2800@quad>
    <5180d10f$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1305011738400.3520@quad>
    <5181594c$0$26700$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1305012205160.3168@quad>
    <51822dba$0$1269$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1305021515470.1772@quad>

    > Znaczy te szkolenia chcesz amputować, bo niedowładne są, czy
    > przeciwnie, zwiększyć niedowład poprzez przyrost szkoleń?
    > ;)

    Nie, chcę rehabilitować szkolenia a nie je amputować.

    > Tego nie da się zrobić przez równie bzdurne rozwiązanie,
    > jak oznaczanie miejsc w których stoją fotoradary.

    Ano. To jest taki kompromis. Wolnościowcy nie czują się zaskoczeni, a
    miejsca newralgiczne są chronione. To jest bardziej nie łapanie
    wykroczeń w ogólności, co raczej silne zachęcanie do miejscowego
    zwalniania, np. tam gdzie dużo pieszych. Taki próg zwalniający, ale nie
    do 30, a np. do 70.

    > Warunkiem *obiektywnej* oceny danego zachowania (zakazu
    > lub nakazu) jest ocena kiedy oceniany o tym NIE WIE
    > w momencie oceny.

    Ano

    > Pytanie o to, jakim prawem działa jeżdżenie samochodem w USA,

    A działa? Brak mi danych. Może kwestia kultury drogowej?

    > Masz na myśli manualne opanowanie kierowania samochodem?

    Jakiekolwiek. Nie każdy powinien wręcz być do tego dopuszczony.
    Nie każdy chce. Pieszym każdy być musi, więc te szkolenia pasują do szkoły.

    > Już pisałem co widziałem.
    > Zero pojęcia ze strony instruktora.

    Ano. Jak w każdym zawodzie trafiają się fachowcy i ,,fachowcy''.

    > I na to zaproponujesz... szkolenie instruktorów :>

    A owszem, szkolenie instruktorów obecnie to farsa, a egzamin jest
    prostszy niż na PJ, bo nie obejmuje jazdy na mieście, tylko placyk
    (przynajmniej tak było 5 lat temu). O egzaminowaniu z technik uczenia to
    już w ogóle nie wspomnę.

    > No bo jakże to tak, "inwigilować" nie można, mógł mieć zły dzień.
    > Ale instruktorów instruktorów będziesz szkolił już Ty sam osobiście,

    Nie. Popatrz jak to się robi w szkole. Nauczyciel najpierw jest
    kształcony przez odpowiednie studia, potem jest stażystą i ma opiekuna
    oraz hospitacje dyrekcji itp.

    W pewnym momencie i owszem, jest wspólnota nadrzędna. Tak jak z
    profesorami. Nie ma wyższych od profesorskich tytułów naukowych. Więc
    nie ma tak, że na profesora szkoli ktoś mądrzejszy. Po prostu faktycznie
    tam już wspólnota profesorów wypracowuje mechanizmy weryfikacji wejścia.

    > To akurat wynika z konieczności poddawania się (przez te przepisy)
    > "zasadom prawnym".

    E tam. A jakie to zasady powodują, że coś trzeba rozbijać masakrycznie
    zamiast opisać w 1 pkcie? Albo że trzeba stosować niezrozumiały język
    oraz dwuznaczne sformułowania?

    > W poprzek stoi inny żądanie, równie powszechne - niemnożenie
    > przepisów ponad miarę.

    No właśnie ja bym uprościł PoRD a nie mnożył. Owszem, sprecyzował pewne
    rzeczy np. rondo, ale też językiem upraszczania a nie komplikowania.

    > Ciekawostka, bo ku zaspokojeniu czystej ciekawości chciałem
    > już kiedyś pytać skąd taka teza - a widziałem ją na paru
    > stronach www, w tym forach właśnie :)

    No gubią się w tych wyjątkach do wyjątków do wyjątków.

    > IMO to są "biegli od działania na szkodę firmy GPL" czy
    > jak tam to szło. Ale co poradzić.

    No wiesz, nie chcę wracać do naszego sporu o rondach. Wiem, Ty siebie
    uważasz za lepszego ,,biegłego'' niż ja. Ale ja uważam siebie, za
    lepszego niż ty :D I lepiej byłoby, jakby przepisy to jasno precyzowały,
    a nie dzieliły kierowców na obozy. Nie ważne który obóz ma wg ciebie rację.

    > Człowiek z zasady jest leniwy, tak powstają wynalazki.
    > To i nie dziwota, że przepisy stanowią samoistny
    > punkt oporu :)
    > Pytanie brzmi - jak motywować żeby CHCIELI je znać?

    A muszą? Przez 20 lat jeżdżę, a przez 15 się zupełnie nimi nie
    przejmowałem. Wystarczała ogólna wiedza o zasadach, bez niuansów. Tak
    jak wystarcza ogólna znajomość Kodeksu Karnego, bez niuansów.

    Generalnie to trochę tak jak z licencjami CC. Fajnie, że jest tekst
    prawniczy dla wielbicieli pokręconej literatury i obrazki wyjaśniające
    sens widoczny rzutem oka.

    > Ale "schemat wyprzedzania" bez podania literalnego
    > przepisu jest "prawnie nieważny".

    Ale on nie ma być prawnie ważny. On ma funkcjonować w umyśle kierowcy.
    Jak chce się zagłębiać w paragrafy, to niech się zagłębia jako hobby.

    > Wprost prowadzi do dyskusji "mi intruktor powiedział...
    > a mi powiedział komendant" :P

    No i wtedy dopiero sięgacie do przepisu i spór wiedziecie na poziomie
    prawniczym.

    > Mandaty nie mają służyć do zarabiania.
    > Zgoda?

    Tak.

    > Metoda, w której wykrywalność wynosi jedną stumilionową
    > ale kwota wynosi 200 zł, czy PRAWIE POŁOWĘ kwoty za to:
    > http://www.youtube.com/watch?v=vr1cyL7WpXw&blend=22&
    lr=1&ob=5
    > ...to nie jest "dobre prawo".

    A tu się zgadzam.

    > Dlatego jestem za wzywaniem na komendę.

    No ale kto to obsłuży? Idea mandatów jest właśnie taka, że ma być
    prosto, szybko i masowo.
    Jak policjant ma sporządzić zabezpieczanie dowodów do wszystkiego i
    każdego wysłać na komendę, to system się zatka.

    > I tu jest ewentualne miejsce dla *obowiązkowych* szkoleń: skoro
    > nie stosuje, to rzeczywiście może nie wie, może NIE CHCE WIEDZIEĆ,
    > trzeba przymusić :>
    > Ale to jest KARA (koszt: czas!) i dlatego MOŻE być skuteczna.
    > Zakładając praworządne działanie aparatu, i milionerowi znudzi
    > się chodzenie na szkolenia :>

    Za to biedny a nudzący się będzie sobie chodził i się cieszył, że mu nie
    zabierają kasy, tylko czas, co go ma i tak nadmiar, bo jest bezrobotny i
    siedzi i pierdzi w stołek, a tak ma rozrywkę.

    > Kara w wymiarze finansowym rzeczywiście ma swoje wady.

    Jak i w innym wymiarze. Dlatego wielotorowość to podstawa. Twoje metody
    wcale nie są złe. Podobają mi się. Ale nie jako jedyne.

    > ...i proponujesz to naprawić... szkoleniami szkolących?

    Też. Wielotorowo to moje motto.

    > Nie, Przemku. Widać że to nie jest droga do celu.
    > Zarówno szkoleni jak i szkolący muszą SAMI chcieć "wyników"!

    Sami nie zechcą w ogólności. Dyskusja jest tylko między nami o sposób
    motywacji zewnętrznej.

    > Zgoda.
    > Jestem za milionem przypadków w bazie :>, ale jestem ZDECYDOWANIE
    > PRZECIW głupocie, jaką jest utajnienie bazy pytań!

    Sam mówiłeś na przykładzie radarów, że brak zaskoczenia jest bez sensu.

    > Powód jest prosty: człowiek jest omylny, układacz pytań RÓWNIEŻ
    > jest omylny, i pytanie powinny być poddawane PUBLICZNEJ WERYFIKACJI.

    Niby tak, ale wiesz.... W szkołach też chcesz jawne tematy sprawdzianów?
    Matura ma być pisana z jawnych zestawów?

    > Skoro PJ nie jest "dokumentem prywatnym" lecz urzędowym, to nie
    > może być wydawany na podstawie tajnych elementów, choćby takich
    > jak pytania, IMO tajność pytań narusza Konstytucję RP.

    Matura też jest ,,urzędowa''. I tytuł Magistra. Pytania na obronę pracy
    magisterskiej też mają być jawne?

    > W zastępstwie całkiem dobrze działa skarbówka.
    > Objaśniłeś na własnym przykładzie ;)

    No ale czy etyczne jest nie prowadzić edukacji, a jednocześnie stawiać
    szeryfa nie niewyedukowanych?

    > A teraz hint: dlaczego szkoleni tam idą?
    > Odpowiedź: bo im też na szkoleniu zależy MNIEJ niż na
    > pieniądzach. Mają być "godziny", pieczątka, do widzenia.

    No i trzeba pilnować, żeby były godziny a nie ,,godziny''.

    > Odniosłem się do jednego z wymienionych kryteriów, nie do obu.

    Ale to jest jedno kryterium, dwa słowa. ,,motywująca właściwie''. Tak
    jak ,,pogoda ładna''. Albo ,,żona wierna''. Owszem szyk słów
    przestawiony mi nieco wyszedł...

    > Muszę przeciąć, bo z połową się zgadzam a z drugą nie.

    Ale one są spójne. Że motywującą to ja się też zgadzam. Ale że właściwie
    to już nie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek