    Date: Fri, 26 Apr 2013 10:25:07 +0200
    From: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: OT (naród itd) Re: nakaz sciagniecia anteny z elewacji
    <kktm5i$s59$3@news.task.gda.pl> <kl5dir$1se$2@node2.news.atman.pl>
    <kl5es2$ahu$1@news.task.gda.pl> <kl5g9c$1se$3@node2.news.atman.pl>
    <kl5ktf$t2f$1@news.task.gda.pl> <kl5njh$oj$1@node1.news.atman.pl>
    <kl5pat$afi$1@news.task.gda.pl> <kl5q0o$oj$3@node1.news.atman.pl>
    <kl5r42$fha$1@news.task.gda.pl>
    <51769de6$0$1268$65785112@news.neostrada.pl>
    <51779856$0$1250$65785112@news.neostrada.pl>
    <5177bb7a$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>
    <5177fba3$0$1256$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1304250009540.632@quad>
    <5178f8fc$0$26686$65785112@news.neostrada.pl>
    <klatnt$eac$1@news.task.gda.pl>
    <5178fd7b$0$1265$65785112@news.neostrada.pl>
    <klauqa$ic8$1@news.task.gda.pl>
    <517907b4$0$1262$65785112@news.neostrada.pl>
    <klb1if$pkp$1@news.task.gda.pl>
    <51794f4b$0$26689$65785112@news.neostrada.pl>
    <kld8jb$6b0$1@news.task.gda.pl>
    <517a2bd0$0$1250$65785112@news.neostrada.pl>
    <kldaq2$bof$1@news.task.gda.pl>

    W dniu 26.04.2013 09:36, Liwiusz pisze:

    > Nie postuluje likwidacji tytułów zawodowych, certyfikatów, licencji itp.
    > Postuluje ich dobrowolność.

    Ale jak jest dobrowolność, to jest brak wspólnotowej linii. Jak jednego
    certyfikuje Microsoft, innego RedHat a innego Wacek i Zenek, to u
    którego korzystać?

    Nasze społeczeństwo wybrało na podstawie wiedzy społecznej linię
    medycyny pasującą do naszych realiów wg społeczeństwa najbardziej.

    > I słusznie. Słowo klucz - wybrała. Nie - narzuciła.

    Czyli jak sobie wyobrażasz działanie takiej wybranej, ale nie narzuconej
    linii?

    > Otóż to. Wolny wybór i rzetelna informacja. Należy karać za oszustwa i
    > podszywanie się, a nie za świadome wybory dorosłych osób.

    Tylko że to płynne. Zaraz jakiś Andrzej powie ,,jak sobie jesteś taki
    głupi, że wsiadasz do taksówki bez uprzedniego poproszenia o teczkę z
    papierami, cenniki, regulaminy itp. Tylko jakie byłoby życie, jakbym nie
    mógł wskoczyć do taksówki i popędzić na dworzec tylko najpierw szukał
    niuansów, które mogą mnie zaskoczyć (np. punkt 278 regulaminu czcionką
    7ką mówi, że gość w białych skarpetkach płaci 10x stawka z cennika).

    Po co są te wszystkie klauzule niedozwolone w umowach? Bo przeciętny
    obywatel nie ma szans obronić się przed wszystkim. Tak jak pojedynczy
    jaskiniowiec nie umiał się obronić np. przed tygrysem i wolał zrobić
    wspólnotę kilku.

    > Piłem do tego, że jak będziesz chciał leczyć żołądek, to we własnym
    > interesie pójdziesz do prawdziwego lekarza, a nie hydraulika.

    No ale co to jest prawdziwy? Bo wiesz, wg plemienia z Ciamcia-Ramcia
    prawdziwy jest ich Szaman Włodek. Prawdziwość lekarza określa pewna
    umowa społeczna, która tobie nie pasuje.

    > Prywatne formy nie wydają certyfikatów? Jeśli nie, to zaczną, bo będzie
    > na to rynek.

    No wydają. I właśnie w skali społecznej są one bez znaczenia. Nawieszam
    sobie na ścianie certyfikatów wydanych przez 20 znajomych szamanów. Oni
    będą mieli między innymi mój certfikat. I pacjent z zawałem sobie wpada
    do mnie i weryfikuje oczywiście jakość wszystkiego, bo jest Andrzejem L.
    A jak nie jest Andrzejem L. to ma pecha?

    Po to społeczeństwo wypracowało pewne standardy, żeby je mieć. Dlatego
    jest np. matura. A jakby jeden miał Maturę wydaną przez Śmiejka, inny
    przez Liwiusza, inny przez Marudę...

    > Więc nie będziesz miał wyjścia, jak tylko wynająć architekta. Zauważ, że
    > odbędzie się to "oddolnie" bez nakazu państwowego!

    Jak oddolnie, jak to państwo jest tą wspólnotą i dochodzisz do tego, co
    mamy. Zero zmian.

    > Będą. Dobrowolne. A jak rzeczywiście nie będzie, to sam ubezpieczyciel
    > powie - proszę przyprowadzić tego ,,architekta'', ocenimy, czy chcemy
    > brać za niego odpowiedzialność.

    Jaką metodą, jak nie będzie standardów uznanych prawnie?

    > Wiara, że po szkoleniu jeździ się bezpiecznie i zgodnie z przepisami
    > jest złudna.

    Nie nie wierzę w to. Chodzi o to, że wtedy już nie będzie machał
    gałęziami i będzie świadom tego, że z premedytacją łamie prawo. Więc
    część będzie łamała nadal, ale część się zastanowi. Teraz brak mu
    przygotowania i może faktycznie myśli, że może zapierdzielać po
    przejściu dla pieszych i nie ma świadomości tego, co się dzieje?

    > Równie dobrze można twierdzić, że jak się nauczy ludzi kk.,
    > to nie będzie przestępstw.

    Nie. Ale część przestępstw popełnianych z niewiedzy zniknie. Jak stoi
    rower pod sklepem, to świadomość społeczna jest taka, że nie wolno
    zabrać. Więc jak ktoś zabiera to z premedytacją. Ale jakby przestać
    uczyć o kradzieżach, to za pokolenie może by zabierali bez świadomości.

    Zobacz ile teraz się łamie prawa przypadkiem, z nieświadomości. Niby to
    nie chroni od odpowiedzialności, ale lepiej edukować niż karać i do tego
    jeszcze usuwać szkody będące konsekwencją tego, że ktoś niewyedukowany
    złamał to prawo przypadkiem.

    Zasady ruchu drogowego, wracając do tematu, nie są wynikające z
    genetyki. Sam przykład, że w anglii lewostronny a u nas prawostronny
    pokazuje, że to kwestia po prostu danej umowy społecznej. I np. zasada
    ograniczonego zaufania mówi, że mam prawo ufać, że inni uczestnicy ruchu
    przepisy znają i przestrzegają. No i widzę rowerzystę, to nie powinienem
    musieć go traktować jako wroga z definicji (a tak teraz jest) tylko
    założyć, że on zna, wie i że jak złamie prawo to z premedytacją a nie z
    niedoinformowania.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek