  • 11. Data: 2013-09-12 15:14:14
    Temat: Re: [OT Fizyka] Re: Przymusowe ograniczenie ???
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Jodłowski wrote:

> [...]
    > Wodociągi pompują wodę z kolektora pod określonym ciśnieniem. Można
    > przyjąć w uproszczeniu, że z kolektora mamy też wydajność dużo większą
    > niż nasze zapotrzebowanie.
    > Straty ciśnienia po drodze na (rury, kolanka, zawory, przepływomierze
    > itp.) wpływają na ciśnienie w punkcie końcowym.
    > Straty ciśnienia są zależne tylko od prędkości przepływu (zmiennej).
    > Inne elementy w równaniu są stałe. Jeśli prędkość =0 (woda nie płynie),
    > to nie ma start ciśnienia. Im szybciej płynie, tym większe opory stawia
    > cały układ przepływu - w kwadracie prędkości.
    ego
    > płynie cały czas ze stałą prędkością m3/s. W w miejscach gdzie ma
    > mniejszy przekrój zwiększa się prędkość przepływu, czyli zwiększają się
    > opory przepływu (strata ciśnienia).
    > W naszym przypadku przepływomierza zmniejszenie średnicy, zwiększenie
    > prędkości i długość zabudowy są tak nieznaczne przy całości instalacji,
    > że zwiększenie oporów przepływu można prawie że pominąć.
    > Po minięciu zwężenia woda płynie znów wolniej i ciśnienie rośnie
    > (paradoks hydrodynamiczny).

    czy ktoś w ogóle zauważył, że na końcu jest kran, którego przekrój jest
    dużo mniejszy niż rury?

  • 12. Data: 2013-09-12 16:15:09
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 12.09.2013 15:14, witek pisze:
    > czy ktoś w ogóle zauważył, że na końcu jest kran, którego przekrój jest
    > dużo mniejszy niż rury?

    No ale to na samym końcu. W porównaniu z autostradą, ostatnie ileśtam km
    jest lokalna droga. Ale nie wszyscy tam jadą. na twój podjazd tylko ty,
    na twoje osiedle tylko twoi sąsiedzi, do twojego miasta tylko...

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 13. Data: 2013-09-12 16:28:13
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > czy ktoś w ogóle zauważył, że na końcu jest kran, którego przekrój jest
    > dużo mniejszy niż rury?

    Tak, ale...
    Przyłącze dostarcza wody do całego domu (mieszkanie itp.). Masz kilka
    kranów, które można odkręcić jednocześnie. Istotne jest sumaryczne
    maksymalne zużycie wody. I to jest celem projektu przyłącza -
    zapewnienie odbiorom dostatecznej ilości wody pod odpowiednim ciśnieniem.
    Kran oczywiście w żadnym stopniu nie odczuje nawet jakby zmniejszyli
    całą rurę z DN32 na DN20. I tak zazwyczaj ma DN15 albo raczej mniej.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

    Firma Inżynieryjna FORNAX s.c.
    0-606 94-05-02

  • 14. Data: 2013-09-12 16:29:46
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > No ale to na samym końcu. W porównaniu z autostradą, ostatnie ileśtam km

    Daj spokój z tymi porównaniami. Porównanie rury z wodą do drogi nie
    odpowiada fizyce przepływu. Na drodze na zwężeniu samochody zwalniają a
    woda odwrotnie - przyspiesza.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 15. Data: 2013-09-12 17:21:37
    Temat: Re: Przymusowe ograniczenie ???
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek Wisniewski wrote:
    > Mam przylacze wody , wbudowane do mojego domu, o srednicy 32 mm i
    > takiz wodomierz, nalezacy zreszta do firmy wodociagowej.
    > Teraz przychodza dzentelmeni w robotniczych garniturach i chca mi
    > wymienic wodomierz na "nowoczesny - radiowy", ale ze srednica
    > przeplywy 20 mm.
    >
    > Na razie ich pogonilem, ale obawiam sie, ze przyjda znowu, z jakims
    > nakazem...
    > W projekcie mam 32mm - czy oni moga to zmienic ?

    moga bo 32mm do domku jednorodzinnego jest absurdem.

    po pierwsze jest sporo drozszy niz normalna 20skta a ponadto przy
    przeplywach jakie masz jej klasa dokladnosci bedzie bardzo marna.

  • 16. Data: 2013-09-12 17:25:49
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <b...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:l0qf6m$u82$1@node2.news.atman.pl...

    > Oj kłania się ta fizyka, kłania. Zmniejszenie przekroju rury z 32 mm
    > na 20 mm spowoduje zmniejszenie pola przekroju z 803 mm2 na 314 mm2,
    > czyli o 60%. A zatem przy takim samym poborze wody bedzie ona musiała
    > płynąć dwa razy szybciej. Tu znajdziesz wzór na spadek ciśnienia:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Darcy-Wei
    sbacha . Prędkość
    > jest tam w kwadracie, zatem i w kwadracie będziemy mieli spadek
    > ciśnienia. Tak w uproszczeniu oczywiście, bo nie chce mi się tego
    > liczyć.
    > A co do strony prawnej, to jeśli przyłącze ma mieć wg projektu 32 mm
    > średnicy, to ma mieć tyle na całej długości. By go przebudować na 20
    > mm należałoby uzgodnić nowy projekt moim zdaniem.

    ha ha ha... masz jakieś wsparcie dla tego bzdurnego twierdzenia?

    teraz powszechnie si erobi przyłacza 50mm nawet do domków, ale zaraz przed
    wodomierzem redukujemy sie do 20mm a potem w domu rozporwadzamy wodę rurami
    góra 25mm i to tylko do punktu rozdzielczego.

    wodomierz dobiera sie wg przewidywanego zapotrzebowania maksymalnego na wode
    w danym obiekcie. dane przewymiarowanego wodomierza wprowadza błędy
    pomiarowe większe niż dopuszczone normami.

  • 17. Data: 2013-09-12 17:28:18
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Akurat tu jest słaby punkt programu.
    > Przy pojawieniu się turbulencji opory przechodzą na "krzywą
    > wentylatorową", czwartą potęgę prędkości.
    > A zmiana przekroju to jest dobre miejsce na źródło turbulencji,
    > prawda?

    dlatego jest określony w przepisach prostolinijny odcinek rury przed i za
    wodomierzem aby przepływ sie zlinearyzował, Ponadto wiedząc jakie jest
    zapotrzebowanie maksymalne dla obiektu dobieramy odpowiednią średnicę
    wodomierza, tak aby prędkość przepływu nie przekroczyła wartości
    dopuszczalnych.

  • 18. Data: 2013-09-12 17:32:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > przed wodomierzem redukujemy sie do 20mm a potem w domu rozporwadzamy
    > wodę rurami góra 25mm i to tylko do punktu rozdzielczego.

    Jeśli się to znajduje się w projekcie, to nie moja sprawa. Podpisuje to
    osoba posiadająca stosowną wiedzę i uprawnienia.

    > wodomierz dobiera sie wg przewidywanego zapotrzebowania maksymalnego na
    > wode w danym obiekcie. dane przewymiarowanego wodomierza wprowadza błędy
    > pomiarowe większe niż dopuszczone normami.
    No właśnie. Nie widzę nic złego w zmniejszeniu przekroju, ale ma to być
    dokonane zgodnie z prawem.

  • 19. Data: 2013-09-12 17:33:59
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Krzysztof Jodłowski wrote:

> [...]
    > ciśnieniem. Kran oczywiście w żadnym stopniu nie odczuje nawet jakby
    > zmniejszyli całą rurę z DN32 na DN20. I tak zazwyczaj ma DN15 albo

    a to nie jest prawdą bo zmniejszając średnice przyłącza ograniczymy
    ciśnienie dynamiczne na wejściu do budynku co może spodować że woda na
    piętrze będzie ciurkała jak sie odkręci kilka kurków w domu.

    Przyłącza sie robi teraz grubymi rurami aby maksymalnie ograniczyć straty
    ciśnienia na przyłaczu.

    trzeba pamiętać że na wejściu do sieci też mamy jakieś maksymalne ciśnieni
    dyspozycyjne ale już na kolejnych odejściach mamy ciśnienie dynamiczne
    pomniejszone o straty ciśnienia na sieci.Cienkie przyłacza wymagałyby
    stosowania grubszych rur sieciowych oraz moznotwania przepompowni w trascie
    sieci.

  • 20. Data: 2013-09-12 17:37:33
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > a to nie jest prawdą bo zmniejszając średnice przyłącza ograniczymy
    > ciśnienie dynamiczne na wejściu do budynku co może spodować że woda na
    > piętrze będzie ciurkała jak sie odkręci kilka kurków w domu.

    Tak, ale jak zwykle zależy to od indywidualnego przypadku: długości
    przyłącza, wymaganej wydajności itp. Może ciurkać, może nie...