eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"Nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności za jego naruszanie"? › Re: "Nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności za jego naruszanie"?
    From: "Sky" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "Nieznajomość prawa nie zwalnia od odpowiedzialności za jego
    naruszanie"?
    Date: Mon, 24 Sep 2007 22:18:09 +0200

    Użytkownik "Bartulus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:fd8r4k$3d5$1@news.onet.pl...

    > wykladowca prawa rzymskiego na 1 roku i prawa cywilnego na 2 roku studiow

    Szkoda że nie mówią tego głośno -tak żeby usłyszeli wszyscy... ;)

    > Jest to jedyne rozwiazanie ktore umozliwi funkcjonowanie systemu prawnego
    > moim zdaniem.

    To że ktoś widzi tylko ten kolor [lub system barw]
    który go nauczono postrzegać za istotny czy "obowiązujący"
    nie znaczy że jest to jedyna barwa [paleta barw] pod słońcem ;)

    Ja widzę kilka możliwych alternatyw
    -ale czy nazwałbym je systemami prawnymi
    lub chocby systemami tego nie powiedziałbym ;)
    Zaznaczam że anarchistą też raczej nie jestem
    przynajmniej we własnych oczętach -na ile wiem
    co uznaje się powszechnie i prawnie za anarchizm ;P

    > A co wlasciwie proponujesz? przyjecie ze nikt nie zna prawa i w zwiazku z
    > tym mamy sie kierowac zasadami moralnymi (ktore u kazdego sa inne) czy
    jak?

    Gdyby zasady moralne [prawo naturalne]
    bylo u każdego osobnika ludzkiego inne nie dałoby się
    skonstruować nawet tak niedoskonałego swoją jurydyczną
    kodyfikacją prawa jak obecne
    nie wspominając już ze nie moglibyśmy wtedy mówić
    o wspólnocie społecznej [chyba że tylko gatunkowej
    - dla celów reprodukcji] ;)
    Każde prawo jeśli ma być nawet marginalnie akceptowalne
    musi szukać inspiracji i oparcia w uogólnieniach
    zasad funkcjonowania tak ludzkiej jednostki jak i
    społeczności. To coraz pełniejsze poznanie człowieka
    jako takiego daje nam podstawy do formułowania
    coraz doskonalszych zasad-idei współistnienia.
    Nie będę tu mówił o szczegółach -ale uwazam iż są już
    tu i teraz społecznosci mające o wiele bardziej optymalne
    zasady funkcjonowania niż ogólnie znane systemy prawne...
    wystarczy sie tylko dobrze rozejrzeć naokoło ;)

    > Masz na mysli prawo cywilne, czy publiczne?

    Nie widzę potrzeby różnicowania praw w taki ich obecny system.

    > Z tego co tera mi przychodzi na mysl to np usprawiedliwiona nieswiadomosc
    > czynu z art. 30 kk

    Thanks.
    A przytoczyłbyś właściwy fragment KK?

    > Obydwa systemy maja swoje plusy i minusy. Ich system szybciej nadaza za
    > zmianami, to prawda, za to u nas mozesz byc np. spokojniejszy o to co i
    za
    > co ci grozi.

    Byłbym zupełnie spokojny poznając proste zasady które gwarantowałyby mi
    zdolność do rozpoznawania tego co dobre od gorszego i lepsze od dobrego
    [nie mówię że nie jestem spokojny czy że takich zasad nie poznałem ;)]

    > Poza tym u nas tez funkcjonuje w pewnym zakresie system
    > precedensow - ciekawe czy ktos zgadnie co mam na mysli ;-)

    ciekawe -ale ja nie zgadnę bo prawo nie jest bynajmniej moim hobby ;)

    > no jest to wklad niemaly i mamy byc za co wdzieczni :-)
    > pozdrawiam
    > B.

    Ja to nazwałbym zaprzedaniem ideałów
    dających społeczności siłę by
    każdemu jej członkowi ofiarować szanse
    wydźwignięcia się ponad przeciętność
    potędze machiny równającej wszystkich
    do pesymistycznego minimum egzystencjalnego
    na rzecz wzmocnienia nielicznych jednostek
    stanowiących erzac reprezentatywności
    nadziei całej populacji ;)