eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNiezgodność towaru z umową Art 4. a Art 10. ? › Re: Niezgodność towaru z umową Art 4. a Art 10. ?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!newsfeed0
    0.sul.t-online.de!t-online.de!border4.nntp.dca.giganews.com!border2.nntp.dca.gi
    ganews.com!nntp.giganews.com!nx01.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfee
    d.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news
    .neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 8 Nov 2010 20:17:04 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Niezgodność towaru z umową Art 4. a Art 10. ?
    In-Reply-To: <iarlis$lmd$1@news.onet.pl>
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1011082001550.3052@quad>
    References: <iar58f$r15$1@news.onet.pl> <Pine.WNT.4.64.1011031038070.1580@quad>
    <iarl89$kcg$1@news.onet.pl> <iarlis$lmd$1@news.onet.pl>
    X-X-Sender: moj@quad
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Lines: 46
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
    X-Trace: 1289248953 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 27025 83.15.167.123:62961
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:658428
    [ ukryj nagłówki ]

    On Wed, 3 Nov 2010, Liwiusz wrote:

    > Istotą niezgodności z umową jest jej istnienie w momencie wydania produktu,
    > więc późniejsze korzystanie zgodnie z instrukcją lub nie nie ma znaczenia.

    Errm... czyżby instrukcja nie była częścią umowy?
    Jest, i to krytyczną! (patrz przykład na dole)

    > Jeśli zatem do awarii doszło, ponieważ piec był niezgodny z umową (np. miał
    > uszkodzoną część), reklamacja może być uznana.

    Zgoda.
    Ale to jest zależność tylko jednostronna i zależności od
    stosowania się do instrukcji nijak nie podważa, usiłujesz
    skomplikować prostą zależność przez wprowadzenie zbędnego
    elementu ("dodaj 60, pomnóż przez dwa, odejmij 120, podziel
    przez dwa..." ;))

    > Jeśli natomiast doszło do
    > zużycia się jakiejś części, która to część normalnie się zużywa i może być
    > wymieniona w ramach okresowych przeglądów, wówczas reklamacja jest
    > niezasadna.

    Też zgoda.
    I właśnie zapodałeś przykład dobrze pasujący do "niestosowania się
    do instrukcji" - dopuszczenie do zużycia się części od której
    zależy "bezszkodowe" działanie urządzenia dobrze to opisuje.

    Jak klient rozwali silnik wskutek zatarcia powstałego niedolewania
    oleju, to jak najbardziej można wywieść że podstawą odrzucenia roszczenia
    jest *wyłącznie* niestosowania się klienta do instrukcji!
    Również jak rozwali jakąś przekładnię, bo na czas nie wymieni czegoś
    w stylu paska zębatego, stan jak wyżej (to chyba jeszcze lepszy
    przykład, a dodatkowo jak nie korzystał z autoryzowanego serwisu
    spór może zrobić się ciekawy - oczywiscie dla przyglądających się,
    niekoniecznie dla zainteresowanych).
    Nie wada w momencie sprzedaży, nie zużycie się (bo zgodziliśmy się
    że "normalnie się zużywa" i tak ma być) - lecz niestosowanie się do
    instrukcji nakazującej wymianę *przed* "zużyciem"!

    I tu IMVHO część producentów ściąga na siebie "hak" w postaci
    lokowania instrukcji w dokumencie opisanym "warunki gwarancji".
    Z jednej strony art.5 KC, z drugiej "gwarancji nie czytałem bo
    nie miałem zamiaru skorzystać a gruba była"...

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1