  • Data: 2009-09-11 18:55:41
    Temat: Re: Niezgodność ceny z kodem EAN towaru
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "MiK" <N...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:h8b6s0$e4d$1@news.task.gda.pl...

    > Za studenta miałem na uczelni przedmiot "Prawo Konsumenckie". Pamiętam,
    > że było tam coś n.t. "jesli klient zauważy towar w określonej cenie, zaś
    > jego kasowa wartość jest z tą ceną niezgodna, to klient ma prawo domagać
    > się sprzedaży towaru po cenie w jakiej towar jest wystawiony na pólce".
    > Czy ktoś mógłby mi podać podstawę prawną?

    Rzecz wynika z art. 12 ust 1 Ustawy o cenach. Uporczywe uchylanie się od
    tego obowiązku - a w opisanym przez Ciebie wypadku można by się zacząć
    zastanowić nad tym pod drugim zwróceniu uwagi, skoro im wskazałeś
    rozbieżność - może prowadzić do określonej w art. 14 tej ustawy kary do
    5.000 EURO. Do tej ustawy jest rozporządzenie, regulujące zagadnienie
    szczegółowo, co ma być na cenie i kiedy ceny może nie być. Bo może cen
    czasem nie być, ale nie mogą być mylące.

    Natomiast zwracam uwagę na fakt, że w sklepach samoobsługowych czasem
    towary są przestawiane przez klientów. Na cenach powinny być kody EAN i
    biorąc coś z półki warto zwrócić uwagę choćby na kilka cyfr, czy cena pod
    produktem dotyczy tego towaru. W tej sytuacji wykłócanie się z kasjerką
    żadnego sensu nie ma.

    Gdyby w jakiś sposób można było dowieść, że obsługa sklepu celowo kłamie w
    cenach, zaniżając je na półkach względem cen kasowych, to wówczas dopuszcza
    się ona wykroczenia - chyba, ze różnica w cenie przekroczy 100 zł, co już
    stanowi przestępstwo. Ale udowodnienie czegoś takiego w praktyce w dużym
    sklepie jest zasadniczo niemożliwe, bo trzeba by było wskazać sprawcę.

    W praktyce w razie domowy sprzedaży towaru po cenie z półki zostaje
    wezwanie Policji. Bo odmowa sprzedaży jest wykroczeniem, zaś klienta
    obowiązuje faktycznie cena z półki.