eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNiezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu › Re: Niezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu
    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu
    Date: Mon, 07 Jun 2010 10:39:16 +0200

    W dniu 2010-06-06 13:10, Konrad pisze:
> [...]
    >
    > "Osobiste prawa autorskie obejmują więź autora z dziełem. Należy
    > uznać, że więź ta obejmuje także uprawnienie autora do informacji osób
    > trzecich o swym autorstwie danego dzieła (utworu), nawet wówczas, gdy
    > twórca zbył wszelkie majątkowe prawa do tego dzieła. Dlatego też
    > należy stwierdzić, że nie można zabronić twórcy dzieła umieszczania
    > informacji o swoim autorstwie tego określonego dzieła." - Czy zgodzili
    > byście się z tym stwierdzeniem?
    >
    > Sytuacja wygląda tak, że podpisałem umowę na mocy której przekazuję
    > autorskie prawa majątkowe do zdjęć zrobionych w ramach tej umowy. Ale

    Masz prawa osobiste - masz prawo by ktoś kto ma prawa majątkowe podawał
    ciebie jako autora.

    > Ale:
    > 1) Autorskie prawa majątkowe zostają przy mnie. Więc teoretycznie
    > powinienem mieć możliwość umieszczenia tych zdjęć na stronie i
    > powiedzenia: "Szanowny gościu. To ja zrobiłem takie i takie zdjęcie.
    > Dnia takiego i takiego w miejscu takim a takim"

    A tu coś pomyliłeś chyba - w końcu masz te majątkowe prawa, czy nie?

    > 2) Umowa nie określa wynagrodzenia za przekazanie praw autorskich.
    > Określa wynagrodzenie za realizację reportażu ślubnego. Więc
    > teoretycznie mogę się domagać dodatkowego wynagrodzenia ?
    > 3) "ART 41.3. Nieważna jest umowa w części dotyczącej wszystkich
    > utworów lub wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy
    > mających powstać w przyszłości.". Czy można więc w kwietniu podpisać
    > umowę dotyczącą zdjęcć wykonanych w każdy weekend następnych 6-ciu
    > miesięcy?

    Umowa o prawa autorskie może i tak ale nie koniecznie umowa, którą
    podpisałeś.

    Wyobraź sobie sytuację, podpisujesz kontrakt na obsługę foto jakiejś
    cyklicznej imprezy na kilka miesięcy do przodu, w umowie masz zapis, że
    po wykonaniu zdjęć - przekażesz prawa majątkowe na X.
    Powiedzmy, że impreza jest dość kosztowna, a zdjęcia mają priorytetowe
    znaczenie więc X może zawrzeć w umowie, że jak spitolisz robotę nie
    wywiążesz się to zapłacisz karę. Nie musisz przekazywać praw ale nie
    wywiążesz się również z umowy i zapłacisz karę

    > 4) "ART 56.1. Twórca może odstąpić od umowy lub ją wypowiedzieć ze
    > względu na swoje istotne interesy twórcze." - No moim żywotnym
    > interesem jest, aby te zdjęcia były na tej stronie. Ponieważ ludzie na
    > nią przychodzą i mogą zobaczyć, czy jestem czegoś wart, czy nie. I czy
    > chcieliby abym robił im zdjęcia, czy nie.

    Ja w umowie o przekazanie majątkowych praw autorskich mam zapis, że
    pozostawiam dla siebie kopię zdjęć i mogę prezentować jako
    udokumentowanie mojego dorobku - oczywiście sposoby i forma prezentacji
    jest wymieniona.

> [...]
    > publikować na stronach internetowych itd. I, że za każde opublikowane
    > zdjęcie firmie przysługuje kara umowna w wysokości 5000 za każde
    > zdjęcie. No, ale jeżeli ten zapis jest sprzeczny z ustawą o prawie
    > autorskim to znaczy, że absolutnie by nie funkcjonował, prawda? Bo
    > jeżeli umowa mówi, że zabraniają mi publikować. A ustawa mówi, że nie
    > mogą mi zabronić to silniejsza jest oczywiście ustawa.
    >
    > Będąc pod presją podpisałem umowę, która nie do końca była korzystna
    > dla mnie. I teraz szukam metody, żeby tą umowę jakoś podważyć. No bo
    > jak się kończą pieniądze to się łapie co jest...

    Podpisałeś umowę wiedziałeś, że jest dla ciebie zła, trzeba było nie
    podpisywać.
    Z tego co piszesz wynika raczej, że nie wykonałeś zdjęć jako dzieło, a
    jako zlecenie. To, że ty nosiłeś aparat i pstrykałeś foty nie robi z
    ciebie wyłącznego twórcy. Na to co zrobiłeś mogło pracować naście osób i
    one mają takie same prawa do tych zdjęć jak ty - czyli zgodne z umową
    zlecenie.

    Ariusz

    Ariusz