    From: "pmlb" <p...@d...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niespłacona pożyczka
    Date: Sun, 18 Oct 2009 15:17:36 +0100

    > Różnorakie, zacznijmy od kosztu wynajmu lokalu oraz kosztu pracy
    > pracownika (załóżmy, że udzielenie pożyczki trwa 15 minut, co daje
    > spokojnie 5-10zł kosztu pracownika).

    A jesli bank miessci sie w domu?
    Poza tym co w takim razie z innymi pozyczkami, czy po uzyskaniu wszystkich
    kosztow reszta pozyczek bedzie gratisowa?

    > O samych pieniądzach nie mówię, bo dla Ciebie banki czerpią pieniądze z
    > burz magnetycznych na swoich twardych dyskach.

    A wedlug ciebie skad sie biora?
    Pieniadze to wylacznie zapis na papierze czy w dzisiejszych czasach zapis
    komputerowy.

    > Nie wiesz, jaka była umowa. Wiadomo tylko tyle, że miał oddać 3400, a
    > dostał 3000zł. Niech zatem to będzie 400zł opłaty za rozpatrzenie wniosku.
    > Wtedy to już nie jest lichwa?

    To zawsze bedzie lichwa! Mowilismy o oprocentowaniu, zadanie prowizji czy
    kosztow jest niewspolmierne do ich poniesienia i to jest tez niezodne z
    prawem.

    > Analogia nietrafiona. Państwo zabrania handlu granatami, ponieważ wydaje
    > mu się, że obecność granatów w społeczeństwie może być niebezpieczne dla
    > osób postronnych. Z lichwą tak nie jest.

    Analogia bardzo trafiona, bo mozna kogos zmusic do wziecia kredytu ktorego
    nigdy nie splaci ze wzgledu na drakonskie oplaty, wowczas taka osoba staje
    sie defacto niewolnikiem.
    Jesli ktos straci prace bo w danym rejonie nic wiecej nie ma, i by przezyc
    musi wziasc kredyt na 400% to jak sadzisz wezmie czy nie? Moim zdaniem
    wezmie, bo tylko w taki sposob moze przezyc, wg. twojej teori obie strony sa
    zadowolone i dokonaly tego swiadomie - prawda? Tylko, ze jedna strona byla
    do tego zmuszona poprzez inne okolicznosci i dlatego panstwo powinno chornic
    przed takimi dzialaniami.
    Tak jak z granatem. Ja chce kupic granaty, ale ja wcale nie zamierzam
    popelnic samobojstwa. To ze je gdziesz wrzuce... wg. liberalizmu powinno byc
    wszystko dozwolone... jedynym ograniczeniem powinno byc "czy ja chce czy
    nie" - prawda?

    > To podstawy już znamy :)

    Ale jeszcze musimy z tego wyciagac wnioski.
    Sama znajmosc wzoru na dodawanie nie uczyni z ciebie matematyka, musisz
    jeszcze umiec go zastosowac.