  • 1. Data: 2003-01-13 13:18:07
    Temat: Niepłatny pierwszy dzien zwolnienia lekarskiego, aby na pewno tylko jeden?
    Od: Marcin Cenkier <l...@m...sig>

    Witam,

    Byłem w zeszłym tygodniu chory - najpierw zwolnienie na 5 dni, ale sie
    nie wykurowalem i dostalem zwolnienie na nastepne 3 dni. Zostala
    zachowana ciaglosc okresu niezdolnosci do pracy (od piątku do wtorku i
    od sropy do piątku).
    Przychodzę do pracy i co się dowiaduję? Że informacja w PIP i ZUS
    twierdzi, że nie mam prawa do wynagrodzenia, za 2 dni!!! I nie ma tu
    znaczenia, że jest ciągłość zwolnień i że na obu jest ten sam kod
    choroby, ponieważ są to DWA ODDZIELNE ZWOLNIENIA.

    Czytałem dziś artykuł
    (http://www.glos.com/index.php?&art=02-05&enc=win&dz
    =wlkp), w którym są
    podane trzy interpretacje zmienionego art. 92 par. 1(1):

    1) po następujących po sobie krótkoterminowych zwolnieniach tylko
    pierwszy dzień absencji jest niepłatny.

    2) niepłatny jest zawsze pierwszy dzień każdego zwolnienia do 6 dni,
    nawet jeżeli następują one zaraz po sobie.

    3) Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w piśmie wydanym
    przez siebie w październiku, interpretuje przepis jeszcze inaczej,
    wyjaśniając, że dwa następujące po sobie zwolnienia lekarskie
    przekraczające w sumie 6 dni, wystarczą, aby otrzymać ekwiwalent za
    każdy dzień absencji.

    Dzwoniłem do PIP i dwóch oddziałów ZUS - PIP i jeden ZUS obstają przy
    interpretacji (2), natomiast drugi ZUS przy interpretacji (3).

    I mam pytanie: po pierwsze, czy ktoś słyszał o tym pismie MGPiPS? I
    gdzie je można znaleść?
    Po drugie - paranoja, nie sądzicie?

    --
    Greetings, -- mailto marcinc at poczta fm --
    Marcin Cenkier "Let's assume that there's only one truth."

  • 2. Data: 2003-01-13 13:48:34
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Marcin Cenkier <l...@m...sig> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:avue8d$n9d$...@s...man.poznan.pl...
    > choroby, ponieważ są to DWA ODDZIELNE ZWOLNIENIA.
    > Dzwoniłem do PIP i dwóch oddziałów ZUS - PIP i jeden ZUS obstają przy
    > interpretacji (2), natomiast drugi ZUS przy interpretacji (3).

    a przepis sam w sobie ma :-) " w pierwszym dniu każdego okresu niezdolności
    do pracy" ...każdym okresem jest kolejne zwolnienie nie tu wzmianki o
    ciągłości zwolnienia...
    na logike ustawodawca nie miał na myśli zwolnienia kolejnego wydanego po
    dłuższym czasie od pierwszego ...bo tu sama logika wskazuje,że jest to
    oczywiste gdy zwolnienie bedzie nie dłuższe niż 6 dni...

    Sandra

  • 3. Data: 2003-01-13 14:45:34
    Od: Marcin Cenkier <l...@m...sig>

    Sandra wrote:
    > na logike ustawodawca nie miał na myśli zwolnienia kolejnego wydanego po
    > dłuższym czasie od pierwszego ...bo tu sama logika wskazuje,że jest to
    > oczywiste gdy zwolnienie bedzie nie dłuższe niż 6 dni...

    Sorry ale sie zgubilem. Za czym obstajesz: (1), (2), czy (3)?

    --
    Greetings, -- mailto mcenkier at poczta fm --
    Marcin Cenkier "Let's assume that there's only one truth."

  • 4. Data: 2003-01-13 14:49:22
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Marcin Cenkier <l...@m...sig> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:avujcc$rou$...@s...man.poznan.pl...

    > Sorry ale sie zgubilem. Za czym obstajesz: (1), (2), czy (3)?

    to nie kwestia obstawiania:-) to kwestia logicznego odczytywania przepisu

    Sandra

  • 5. Data: 2003-01-13 14:50:44
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

> [...]
    niezdolności
    > do pracy" ...każdym okresem jest kolejne zwolnienie nie tu wzmianki o

    Dlaczego okresem jest kolejne zwolnienie? To nie wystawione zwolnienia
    WYZNACZAJĄ okres niezdolności - one je jedynie DOKUMENTUJĄ. Ponieważ okres
    niezdolności jest określany przez lekarz "z góry" - może on się w tej ocenie
    pomylić - i dlatego czasami wystawia kolejne zwolnienie, które - jeśli
    zachowana jest ciągłość - dokumentuje przedłużony okres niezdolności do
    pracy. W takim wypadku wynagrodzenie nie należy się jedynie za pierwszy
    dzień pierwszego zwolnienia, lub - gdy okres niezdolności przekroczy 6 dni -
    należy się za wszystkie dni.

    > na logike ustawodawca nie miał na myśli zwolnienia kolejnego wydanego po
    > dłuższym czasie od pierwszego ...bo tu sama logika wskazuje,że jest to
    > oczywiste gdy zwolnienie bedzie nie dłuższe niż 6 dni...

    Hmm, nie chwytam tego zdania.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 6. Data: 2003-01-13 15:17:53
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik BaLab <b...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:avujq3$26qk$...@n...ipartners.pl...
    > Użytkownik "Sandra" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    masz racje przed chwilą poinformowałam się sądzie pracy o tą kwestie ...
    dostalam taką odpowiedz

    moje pytanie :
    przyniosłam ci zwolnienie lekarskie na 5 dni i pozniej przynioslam drugie na
    kolejne piec dni jak je obliczac bedziecie?
    odp.
    jako 10 dniowe jesli nie było przerwy płatne za kazdy dzień

    Sandra

  • 7. Data: 2003-01-13 17:19:06
    Od: Marcin Cenkier <l...@m...sig>

    BaLab wrote:
    > Dlaczego okresem jest kolejne zwolnienie? To nie wystawione zwolnienia
    > WYZNACZAJĄ okres niezdolności - one je jedynie DOKUMENTUJĄ.

    Ta odpowiedz mnie satysfakcjonuje. Mimo tego, chciałbym zapytać, czy
    ktoś słyszał o wspomnianym dokumencie interpretującym ten szczegół
    prawny? Podobno MPIPS cos takiego w październiku wydał.

  • 8. Data: 2003-01-13 17:50:25
    Od: "Beata" <b...@o...pl>

    Użytkownik Marcin Cenkier <l...@m...sig> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:avuse8$5nq$...@s...man.poznan.pl...

    > Ta odpowiedz mnie satysfakcjonuje. Mimo tego, chciałbym zapytać, czy
    > ktoś słyszał o wspomnianym dokumencie interpretującym ten szczegół
    > prawny? Podobno MPIPS cos takiego w październiku wydał.

    Nie widzę tu problemów interpretacyjnych ale rzeczywiście powstał jakiś
    idiotyczny spór. Jeśli chodzi o stanowisko MPiPS to trudno powiedzieć że to
    dokument - ale zobacz w Służbie Pracowniczej (czyli miesieczniku MPiPS) nr
    11/2002 str. 12 tekst autorstwa Pani Krystyny Tymorek z Ministerstwa -
    Pozdrawiam Beata

  • 9. Data: 2003-01-13 18:25:43
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Sandra <d...@w...pl> wrote:

    > to nie kwestia obstawiania:-) to kwestia logicznego odczytywania
    przepisu

    A od kiedy to przepisy są zgodne z logiką?

    --
    Jacek

    "Jeśli ktoś ci mówi, że będzie lepiej, to wyślij go na drzewo"

    Cytat z Urbana - proszę nie uważać ,że to mój autorytet

  • 10. Data: 2003-01-13 20:06:17
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Cenkier" <l...@m...sig> napisał w wiadomości

> [...]
    > znaczenia, że jest ciągłość zwolnień i że na obu jest ten sam kod
    > choroby, ponieważ są to DWA ODDZIELNE ZWOLNIENIA.

    A pracodawca sknera sam z siebie nie chce zaplacic?

    Karol