    From: "burenezo" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niebezpieczne psy i źle zabezpieczone ogrodzenie
    Date: Fri, 27 Jun 2003 20:27:44 +0200
    Sender: b...@p...onet.pl@212.106.142.229

    "Czarek Gorzeński" <c...@s...art.pl> wrote in message
    news:bdfb14$fgv$1@news.telbank.pl...
    > Witajcie...
    >
    > Mam problem z właścicielem dwóch dużych, sprawiających wrażenie
    > niebezpiecznych, psów (jeden - Rotwailer, drugi - nie wiem) które
    > znajdują się na posesji sąsiada graniczącej z naszą. Ogrodzenie między
    > posesjami jest z betonowych płyt, wysokości około 1,6m. Przez długi czas
    > rzadko bywaliśmy na działce, prawdopodobnie dlatego sąsiad ułożył
    > bezposrednio przy ogrodzeniu stertę pni ciut wyższą niż samo ogrodzenie,
    > na którą psy wdrapują się bez żadnego problemu i ujadają na nas. Obawiam
> [...]
    Moim zdaniem podpada to pod ochronę dóbr osobistych. Dobrem osobistym jest
    tutaj "poczucie bezpieczeństwa na swojej działce" czy coś w tym stylu.
    Poczytaj sobie art 23 i 24 KC. Dla tej sprawy kluczowy jest art 24 § 1

    "Art. 24. § 1. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym
    działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono
    bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba,
    która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia
    jego skutków, w szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści
    i w odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie może on
    również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy
    pieniężnej na wskazany cel społeczny."

    powinieneś powołac się również na art 144 KC
    "Art. 144. Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa
    powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości
    sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego
    przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych."

    wszystko zależy czy w twojej miejsowości w stosunkach miejscowych przyjęte
    jest budowanie rotwailerom konstrukcji ułatwiających ataki na sąsiadów :)

    acha jeszcze art. 140 KC

    "Art. 140. W granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia
    społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy
    zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w
    szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. W tych samych
    granicach może rozporządzać rzeczą"

    ten artykuł też mówi o tym, że korzystać z rzeczy (nieruchomości i psa)
    można tylko w granicach zasad współżycia społecznego (a działanie sąsiada
    przekracza z tego co mówisz te zasady)

    Możesz powołać się też na art. 10 ust 2 Ustawy o ochronie zwierząt

    "Art. 10.1. Prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznawanej za
    agresywną wymaga zezwolenia organu gminy właściwego ze względu na planowane
    miejsce prowadzenia hodowli lub utrzymywania psa, wydawanego na wniosek
    osoby zamierzającej prowadzić taką hodowlę lub utrzymywać takiego psa.
    2. Zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, nie wydaje się, a wydane cofa się,
    jeżeli pies będzie lub jest utrzymywany w warunkach i w sposób, które
    stanowią zagrożenie dla ludzi lub zwierząt.
    3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, po zasięgnięciu
    opinii Związku Kynologicznego w Polsce, ustala, w drodze rozporządzenia,
    wykaz ras psów uznawanych za agresywne, biorąc pod uwagę konieczność
    zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i zwierząt."

    rott jest rasą agresywną, a ten drugi musiałbyś sprawdzić

    Możesz też oczywiście postraszyć kodeksem karnym twierdząc że te psy
    stwarzają dla ciebie bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo
    ciężkiego uszczerbku na zdrowiu:

    "Art. 160. § 1. Kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo
    utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3."

    Wydaje mi się, że przełoży te bale w inne miejsce ;)

    burenezo