    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nie chcą mi zainstalować kablówki.. :)
    Date: Thu, 16 Nov 2006 23:56:56 +0100

    news:455ce467@news.home.net.pl...

    > Tak, w tym wątku chodzi o Multimedia i dostarczanie telewizji kablowej. Ale
    > dokładnie taka sama skala problemu występuje w przypadku Telekomunikacji
    > Polskiej, Netii, Dialogu czy małego operatora Internetu. To jest dokładnie
    > taki sam operator telekomunikacyjny. Czy widziałeś, żeby w każdym budynku
    > wielorodzinnym zawierana była umowa np. z TPSA na prowadzenie kabli wewnątrz
    > budynku?

    W wielorodzinnym nie. Ale jak chciałem mieć telefon i wg początkowego planu
    kabelek miał przelatywać nad kawałkiem trawniczka należącego do sąsiada, to
    musiałem przynieśc TP SA papierek, ze sąsiad zgodę wyraża i nożyczkami tej
    pajęczyny ciąć nie zamierza.

    > Robercie - jeszcze raz. Ustawa zawiera sformułowanie "Właściciel lub
    > użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany", a nie "za zgodą
    > właściciela".

    ALe sprecyzuj, do czego jest zobowiązany. Bo to akurat istotne. Ja im mam
    wyrazić zgodę, ale poza wyjątkami z ustawy, to nie musi być to darmowe z mojej
    strony.

    > ust.3 Jeżeli jest to budynek na 1000 mieszkań i jeden z nich, będąc
    > "właścicielem lub użytkownikiem nieruchomości" chce sobie taki kabel
    > podciągnąć, to jest to czynność bezpłatna z mocy prawa.

    A masz do tego twierdzenia jakąś podstawę? Nie upieram się, ze nie masz racji,
    ale generalnie Twój pogląd pozostaje - moim zdaniem - w lekkiej sprzeczności z
    treścią art. 199 kc: "Do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności,
    które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda wszystkich
    współwłaścicieli. W braku takiej zgody współwłaściciele, których udziały wynoszą
    co najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeknie mając
    na względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich
    współwłaścicieli."

    > Mogą być, w końcu interes operatora jest jeden- zarabiać największej liczbie
    > abonentów. Wykonanie przyłącza do budynku zarabia tym bardziej, im więcej osób
    > z niego korzysta. Ale jeżeli operator z jakichkolwiek przyczyn nie chce
    > takiego zapisu w umowie umieścić, nikt go nie może zmusić, a - w
    > ostateczności - stosuje sie ust. 4

    Zmusić pewnie nie. Tym nie mniej moze się okazać, że może go to drogo kosztować.

    > PS, Wiem doskonale, że praktyka jest zupełnie inna, szczególnie w
    > spółdzielniach mieszkaniowych. Ale z reguły wystarcza pismo sygnowane przez
    > znaną lokalną kancelarię adwokacką i prezes mięknie.

    Pytanie, czy w tym wypadku bardziej działa prawo, czy strach.