  • Date: Thu, 16 Nov 2006 23:21:45 +0100
    From: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nie chcą mi zainstalować kablówki.. :)

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Wiesz, w tym wątku chodzi o kablówkę.

    Tak, w tym wątku chodzi o Multimedia i dostarczanie telewizji kablowej.
    Ale dokładnie taka sama skala problemu występuje w przypadku
    Telekomunikacji Polskiej, Netii, Dialogu czy małego operatora Internetu.
    To jest dokładnie taki sam operator telekomunikacyjny. Czy widziałeś,
    żeby w każdym budynku wielorodzinnym zawierana była umowa np. z TPSA
    na prowadzenie kabli wewnątrz budynku?

    [...]

    > To, że korzystanie jest nieodpłatne nie zmienia w niczym faktu, że:
    >
    > 1) Wymaga zgody właściciela - przy czym jak jest jeden właściciel i
    > domaga się zainstalowania kabla, to raczej można założyć, że wyraża na
    > to zgodę. Ale w wypadku, gdy budynek ma wielu właścicieli, to ja bym nie
    > wywodził z faktu, że jeden z nich wnosi o świadczenie usługi zgody
    > pozostałych.

    Robercie - jeszcze raz. Ustawa zawiera sformułowanie "Właściciel lub
    użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany", a nie "za zgodą
    właściciela".

    > 2) Zastanawiał bym się w tym szczególnym wypadku, czy współwłaściciel,
    > któremu nie chcą tej usługi świadczyć nie może się domagać
    > przypadającego na niego ułamka należności za korzystanie z jego
    > nieruchomości. Przecież on nie tyle nie korzysta z tego, ale nawet nie
    > może korzystać, choć chce.

    ust.3 Jeżeli jest to budynek na 1000 mieszkań i jeden z nich, będąc
    "właścicielem lub użytkownikiem nieruchomości" chce sobie taki kabel
    podciągnąć, to jest to czynność bezpłatna z mocy prawa.

    > 3) W znanych mi wypadkach w umowach o których mowa w paragrafie 2
    > przywołanego przez Ciebie artykułu są wzmianki zobowiązujące operatora
    > do świadczenia usług na rzecz właścicieli nieruchomości.

    Mogą być, w końcu interes operatora jest jeden- zarabiać największej
    liczbie abonentów. Wykonanie przyłącza do budynku zarabia tym bardziej,
    im więcej osób z niego korzysta. Ale jeżeli operator z jakichkolwiek
    przyczyn nie chce takiego zapisu w umowie umieścić, nikt go nie może
    zmusić, a - w ostateczności - stosuje sie ust. 4

    M.

    PS, Wiem doskonale, że praktyka jest zupełnie inna, szczególnie w
    spółdzielniach mieszkaniowych. Ale z reguły wystarcza pismo sygnowane
    przez znaną lokalną kancelarię adwokacką i prezes mięknie.