eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNapad na dostawce pizzy - kto odpowiada za towar? › Re: Napad na dostawce pizzy - kto odpowiada za towar?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!wsisiz.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfe
    ed.atman.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.new
    s.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 28 Nov 2011 12:08:01 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Napad na dostawce pizzy - kto odpowiada za towar?
    In-Reply-To: <b...@h...googlegroups.com>
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1111271443190.3284@quad>
    References: <ja984a$8a9$1@inews.gazeta.pl> <ja9aa0$f7c$10@inews.gazeta.pl>
    <ja9ce8$krf$1@inews.gazeta.pl> <ja9d47$f7c$11@inews.gazeta.pl>
    <f...@q...googlegroups.com>
    <jalqns$pq8$1@news.onet.pl>
    <9...@l...googlegroups.com>
    <2...@b...poznan.pl>
    <b...@h...googlegroups.com>
    X-X-Sender: moj@quad
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Lines: 57
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
    X-Trace: 1322479026 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 8442 83.15.167.123:63351
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:692619
    [ ukryj nagłówki ]

    On Fri, 25 Nov 2011, goldi wrote:

    > On 25 Lis, 09:52, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    > wrote:
    >> Osobnik posiadający mail m...@g...com napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:
    >>
    >>>>> Nie zgodzę się. Po pierwsze przy umowie zlecenia odpowiedzialność
    >>>>> oparta jest na zasadzie winy (por. art. 471 Kodeksu cywilnego),

    Moment, moment.
    Odpowiedzialność *ZA CO*, bo zdaje się zmieszałeś dwie różne sprawy?
    Masz na myśli odpowiedzialność za *niewykonanie umowy*, czy
    odpowiedzialność za utratę *powierzonego mienia*?

    Bo mi się wydawało, że "kierownik" nie usiłował pociągnąć dostawcy
    za to, że klienci nie dostali towaru na czas.
    W szczególności z zarzutem "bo mu przez to obroty spadły o 12%" :]
    Zaś w opisie umowy zlecenia w KC nie ma regulacji szczególnych
    dla mienia powierzonego, czyli do rozważenia mamy:
    - że była to inna umowa, np. przewozu
    - że należy rozpatrzeć dwie umowy, realizowane jednocześnie, a fakt
    utraty mienia należy do tej "drugiej" umowy (a nie zlecenia)
    - że do mienia powierzonego należy zastosować zasady ogólne.

    Żaden z tych przypadku nie powoduje "ograniczenia do zasad zlecenia".

    >>>>> trudno mu przypisać winę w tym przypadku.
    >>
    >>>> A czemu trudno?
    >>
    >>>> Toż to wina cywilna.
    >>
    >>> I na czym polega wina cywilna w tym wypadku ? Czy stracił te pizze
    >>> przez niedbalstwo ? Należyta staranność miała polegać w tym przypadku
    >>> na rzuceniu się z gołymi rękami na bandytę z nożem ?
    >>
    >> pierwsze co przychodzi na myśl, to brak ubezpieczenia.
    [...]
    >
    > Czy należyta staranność wymagana od kuriera przewożącego pizzę
    > obejmuje wykupienie ubezpieczenia od kradzieży i rozboju ?

    IMVHO odpowiedź leży w pytaniu które postawiłem wyżej.

    Abstrahuję oczywiście od tego czy konstrukcja umowy była prawidłowa,
    bo z jednej strony wykonanie coś bardzo przypomina umowę przewozu,
    a z drugiej realizator nie jest "w zakresie swojego przedsiębiorstwa".

    > Trzeba by
    > oczywiście sprawdzić, czy jest to praktykowane w obrocie, przy
    > świadczeniu usług przewozu pizzy.

    Ale "przyjęte zwyczaje" to raczej dopiero na koniec rozważań.
    Tu mamy ewidentnie spór o "powierzenie mienia", o to czy ma miejsce
    przejęcie odpowiedzialności.

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1