  • 1. Data: 2007-08-07 07:54:16
    Temat: Re: Nagła śmierć ojca rodziny ... co dalej?
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rich" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:f97m3n$rlh$1@news.onet.pl...
> [...]
    > 2. Kto, kiedy, może|musi, zaktualizować umowę dzierżawy gospodarstwa
    > rolnego? Czy wraz ze śmiercią ojca taka umowa wygasła automatycznie?
    > 3. Kto, kiedy może sprzedać wspomniane maszyny, samochody?
    > 4. Kto może w imieniu ojca występować wobec form ubezpieczeniowych w
    > ramach roszczeń wypadkowych ? [niedługo przed śmiercią ojciec miał wypadek
    > samochodowy nie ze swojej winy, nie będący przyczyną późniejszej nagłej
    > śmierci].
    > + wszystkie inne pytania które powinienem zadać w takiej sytuacji a a tego
    > nie zrobiłem, gdyż taka sytuacja jest dla nas nowa.

    Witam

    odpowiadam bezpośrednio na pytania:
    1) należy złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku w sądzie właściwym ze
    względu na ostatnie miejsce zamieszkania ojca; koszt sprawy - 50,00zł opłaty
    sądowej;
    2) kwestia gospodarstwa rolnego - jeżeli ojciec był właścicielem tego
    gospodarstwa, to następuje dziedziczenie tego gospodarstwa rolnego na ściśle
    określonych zasadach; podaje się to w jednym wniosku o stwierdzenie nabycia
    spadku; osobami które dziedziczą gospodarstwo rolne, to najbliższa rodzina -
    żona, dzieci, rodzeństwo, wnuki - jeżeli spełniają jedno z poniżych
    warunków: 1) stale pracują bezpośrednio przy produkcji rolnej; 2) mają
    przygotowanie zawodowe do prowadzenia produkcji rolnej, 3) są małoletni bądź
    też pobierają naukę zawodu lub uczęszczają do szkół, 4) sa trwal eniezdolni
    do pracy; jeżeli żadne nie spełnia warunków, gospodarstwo dziedziczą
    spadkobiercy na zasadach ogólnych;
    jeżeli zaś ojciec dzierżawił gospodarstwo rolne od innej osoby, to wówczas
    dzierżawa wygasa, bo nie ma podmiotu; wówczas należy ją odnowić - jeżeli
    oczywiście ktokolwiek z twojej rodziny czy ty nadal chcecie je dzierżawić;
    jeżeli zaś ojciec komus dzierżawił gospodarstwo rolne, to umowa dzierżawy
    3) sprzedaż maszyn, samochodów itd. czyli ruchomości zostawionych przez
    ojca, może nastąpić po stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłym, gdyz należy
    wykazać następstwo prawne wobec potencjalnych nabywców - w dowodzie
    rejestracyjnym jest zapewne ojciec; niezbędne jest zatem przeprowadzenie
    postępowania o stweirdzenie nabycia spadku - patrz punt 1; gdy juz sąd wyda
    postanowienie i nabierze ono przymiotu prawomocności, to można sprzedawać i
    wtedy sumą ze sprzdaży podzielić się stosownie do posiadanych udziałów
    można też dokonac umownego działu spadku obejmującego tylko przedmioty
    ruchome, z możliwością lub bez dopłat na rzecz pozostałych, którym dana
    rzecz nie przypadnie; ale lepiej sprzedać i podzielić się pieniędzmi;
    4) wobec firm ubezpieczeniowych w praktyce może występować każdy ze
    spadkobierców, albowiem chroni ineteresy pozostałych spadkobierców - tu
    przepisy kc o współwłasności; najlepiej jednak umocowac jednego ze
    spadkobierców do reprezentowania pozostałych, np. cesja praw do
    odszkodowania, względnie pełnomocnictwo ogólne na piśmie od każdego ze
    spadkobierców; zanim jednak wystąpi się do ubezpieczycieli, nalezy
    przeprowadzic postepowania o stwierdzenie nabycia spadku - postanowienie
    musi być prawomocne; wtedy załącza się je wraz z pełnomocnictwami do pisma
    kierowanego do ubezpieczycieli

    myślę że wszystko jasne

    pzdr

  • 2. Data: 2007-08-07 08:26:15
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:f9987q$8qu$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > musi być prawomocne; wtedy załącza się je wraz z pełnomocnictwami do pisma

    errata do odpowiedzi nr2

    umowa dzierzawy, tak jak umowa najmu (z wyjątkiem umowy najmu lokalu
    mieszkalnego) trwa nadal, niezaleznie czy umarł dzierżawca czy
    wydzierżawiający; zatem umowy tej nie trzeba odnawiac, chyba ze taka jest
    wola spadkobierców i drugiej strony stosunku; oczywiście w miejsce zmarłego
    wchodza jego spadkobiercy - oni zatem będą pełnić prawa i obowiązki
    dzierżawcy , wzglednie wydzierzawiającego
    przepraszam za wprowadzenie w błąd :)

    pzdr

  • 3. Data: 2007-08-07 09:08:58
    Od: "e<>n" <6...@c...com>

    > errata do odpowiedzi nr2

    należałoby też uwzględnić w tej odpowiedzi ewentualny fakt współwłasności
    ustawowej między małżonkami. o ile taka była wtedy nabycie spadku dotyczy tylko
    połowy majątku, a więc żona może dowolnie rozporzadzać tą częścią, która jest
    jej...

  • 4. Data: 2007-08-07 10:22:26
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "e<>n" <6...@c...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > tylko połowy majątku, a więc żona może dowolnie rozporzadzać tą częścią,

    o właśnie - ta kwestia tez mi umknęła - dzięki :)

  • 5. Data: 2007-10-03 10:33:56
    Od: Rich <r...@p...onet.pl>

    e<>n pisze:
> [...]
    > nabycie spadku dotyczy tylko połowy majątku, a więc żona może dowolnie
    > rozporzadzać tą częścią, która jest jej...
    Dziękuję.