  • 1. Data: 2003-06-06 22:52:30
    Temat: Nagana w pracy - powazne !!! prosze o podpowiedz
    Od: "Łukasz" <l...@p...com.pl>

    Jak to jest z tymi naganami?
    czy osoba kontrolująca może dac nagane za podejżenia (tylko i wyłącznie)?
    Sprawa wyglada mniej wiecej w ten sposób , ze znajoma dokonała wypłaty z
    konta bankowego (jest pracownikiem banku),
    osoba z której konta dokonywana była wypłata potwierdza tą operację
    natomiast podpis złożony na KW wg kontrolera jest sfałszowany ?

    proszę o wasze opinie ?

    sprawa jest na tyle poważna że w naganie zapisana jest klauzurka że kolejna
    nieprawidłowość wiąże się ze zwolnieniem z pracy z art. 52 KP (po 2 latach)

    kolejna kontrola zapowiedziana jest na poniedziałek, a jak wiadomo jak jest
    pies to i kij sie znajdzie

    jak mozna sie odwołać i do kogo ?

    Jeśli kontroler sprawdzał rachunki wcześniej i nie wykrył żadnej
    nieprawidłowości (operacja wypłaty miała miejsce w 2002r) moze w tej chwili
    sprawdzac jeszcze raz to samo i wyciągać tak daleko idące konsekwencje ?

    Czy kontroler upoważniony jest do sprawdzania prywatnego konta pracownika
    banku celem sprawdzenia operacji nań zachodzących?

    DLA MOJEJ ZNAJOMEJ JEST TO SZALENIE POWAZNA SPRAWA , OSOBY MOGĄCE COKOLWIEK
    W TEJ KWESTII POMÓC BARDZO PROSZĘ O PODPOWIEDZ

    Łukasz Chmura

  • 2. Data: 2003-06-07 11:27:02
    Temat: Re: Nagana w pracy - powazne !!! prosze o podpowiedz
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | osoba z której konta dokonywana była wypłata potwierdza tą operację
    | natomiast podpis złożony na KW wg kontrolera jest sfałszowany ?

    Na jakiej podstawie kontrolujący ustalił, że podpis jest fałszywy? Jeśli nie
    potrafi tego uzasadnić, to popełnia normalne przestępstwo. Zacytuję artykuł
    z kodeksu karnego:

    Art. 234. Kto, przed organem powołanym do ścigania lub orzekania w sprawach
    o przestępstwo, w tym i przestępstwo skarbowe, wykroczenie, wykroczenie
    skarbowe lub przewinienie dyscyplinarne, fałszywie oskarża inną osobę o
    popełnienie tych czynów zabronionych lub przewinienia dyscyplinarnego,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    Moim zdaniem przełożony osoby kontrolowanej jest osobą powołaną do ścigania
    opisanego wyżej przewinienia dyscyplinarnego, a zatem powyższy artykół ma
    zastosowanie w tym wypadku.

> [...]
    latach)

    | kolejna kontrola zapowiedziana jest na poniedziałek, a jak wiadomo jak

    Ja bym się do nikogo nie odwoływał, tylko wziął tę naganę i złożył sam na
    siebie zawiadomienie o przestępstwie do prokuratury. W końcu fałszowanie
    podpisu, to przestępstwo. Prokuratura zbada, czy podpis został sfałszowany.
    Jeśli się okaże, że nie został sfałszowany i zostanie to potwierdzone
    urzędowo umorzeniem postępowania w tej sprawie, to dopiero wówczas
    napisałbym prośbę do Dyrektora banku o uchylenie nałożonej kary
    dyscyplinarnej. Moim zdaniem powinno wówczas chwycić.

> [...]
    chwili
    | sprawdzac jeszcze raz to samo i wyciągać tak daleko idące konsekwencje ?

    Sprawdzać, to on może do woli. To, że ktoś coś sprawdzali nic nie znalazł,
    nie oznacza, że nie ma tam nieprawidłowości. Z tym, że zarzucając komuś
    popełnienie przestępstwa należy się najpierw upewnić, czy ma się rację.
    Jeśli zdoła udowodnić swoje podejrzenia, to nie ma spraw. W przeciwnym
    wypadku popełnia przestępstwo.

    | Czy kontroler upoważniony jest do sprawdzania prywatnego konta pracownika
    | banku celem sprawdzenia operacji nań zachodzących?

    To zależy od tego, czy kontrolujący ma prawo do sprawdzania operacji na
    indywidualnych kontach. Jeśli ma takie uprawnienia, to może również na tym
    jednym. Jeśli nie, to moim zdaniem nie ma takiego prawa.

  • 3. Data: 2003-06-08 07:18:16
    Od: "weronika " <w...@N...gazeta.pl>

    KODEKS PRACY

    Art. 108. § 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku,
    regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów
    przeciwpożarowych pracodawca może stosować:
    1) karę upomnienia,
    2) karę nagany.
    § 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i
    higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez
    usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub
    spożywanie alkoholu w czasie pracy - pracodawca może również stosować karę
    pieniężną.
    § 3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień
    nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego
    wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać
    dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty, po
    dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 87 § 1 pkt 1-3.

    Art. 109. § 1. Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od
    powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3
    miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.
    § 2. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.
    § 3. Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może być
    wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu przewidzianego w § 1 nie rozpoczyna
    się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do
    pracy.

    Art. 110. O zastosowanej karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie,
    wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się
    przez pracownika tego naruszenia oraz informując go o prawie zgłoszenia
    sprzeciwu i terminie jego wniesienia. Odpis zawiadomienia składa się do akt
    osobowych pracownika.

    Art. 111. Przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj
    naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego
    dotychczasowy stosunek do pracy.

    Art. 112. § 1. Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów
    prawa, pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu
    wnieść sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje
    pracodawca po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej
    organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego
    wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu.
    § 2. Pracownik, który wniósł sprzeciw, może w ciągu 14 dni od dnia
    zawiadomienia o odrzuceniu tego sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie
    zastosowanej wobec niego kary.
    § 3. W razie uwzględnienia sprzeciwu wobec zastosowanej kary pieniężnej lub
    uchylenia tej kary przez sąd pracy, pracodawca jest obowiązany zwrócić
    pracownikowi równowartość kwoty tej kary.

    Art. 113. § 1. Karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu
    usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy. Pracodawca może,
    z własnej inicjatywy lub na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej
    organizacji związkowej, uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu.
    § 2. Przepis § 1 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w razie
    uwzględnienia sprzeciwu przez pracodawcę albo wydania przez sąd pracy
    orzeczenia o uchyleniu kary.

    Gdyby sprawa znalazła sie w sądzie, to pracodawca musiałby udowodnić, że
    podpis był fałszywy.

    A co do art. 234 kk, to nie ma on zastosowania w niniejszej sprawi. Dopiero,
    gdyby:
    1. kontroler lub pracodawca zgłosił popełnienie przestepstwa przez
    pracownika do organu ścigania, a wiec do _prokuratury_; organem ścigania nie
    jest kontroler;
    2. oskarzenie jest fałszywe, tzn. świadomie fałszywe: kontroler wie, że
    pracownik nie popełnił przestępstwa a mimo to zawiadamia o tym organy
    ścigania
    3. jakie przestępstwo miał tu popełnić pracownik?

    Ewentualnie, gdyby pracownik poczuł sie zniesławiony albo znieważony, to sam
    mógłby wnieść oskarżenie prywatne.

    W.

  • 4. Data: 2003-06-09 20:27:03
    Od: "Łukasz" <l...@p...com.pl>

    Dziekuje bardzo za pomoc

    klepiemy właśnie odwołanie ... być moze coś z tego wyjdzie

    Łukasz Chmura