    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nagana w pracy - powazne !!! prosze o podpowiedz
    Date: Sat, 7 Jun 2003 13:27:02 +0200

    | Jak to jest z tymi naganami?
    | czy osoba kontrolująca może dac nagane za podejżenia (tylko i wyłącznie)?
    | Sprawa wyglada mniej wiecej w ten sposób , ze znajoma dokonała wypłaty z
    | konta bankowego (jest pracownikiem banku),
    | osoba z której konta dokonywana była wypłata potwierdza tą operację
    | natomiast podpis złożony na KW wg kontrolera jest sfałszowany ?
    |
    | proszę o wasze opinie ?

    Na jakiej podstawie kontrolujący ustalił, że podpis jest fałszywy? Jeśli nie
    potrafi tego uzasadnić, to popełnia normalne przestępstwo. Zacytuję artykuł
    z kodeksu karnego:

    Art. 234. Kto, przed organem powołanym do ścigania lub orzekania w sprawach
    o przestępstwo, w tym i przestępstwo skarbowe, wykroczenie, wykroczenie
    skarbowe lub przewinienie dyscyplinarne, fałszywie oskarża inną osobę o
    popełnienie tych czynów zabronionych lub przewinienia dyscyplinarnego,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    Moim zdaniem przełożony osoby kontrolowanej jest osobą powołaną do ścigania
    opisanego wyżej przewinienia dyscyplinarnego, a zatem powyższy artykół ma
    zastosowanie w tym wypadku.

    | sprawa jest na tyle poważna że w naganie zapisana jest klauzurka że
    kolejna
    | nieprawidłowość wiąże się ze zwolnieniem z pracy z art. 52 KP (po 2
    latach)

    | kolejna kontrola zapowiedziana jest na poniedziałek, a jak wiadomo jak
    jest
    | pies to i kij sie znajdzie
    |
    | jak mozna sie odwołać i do kogo ?

    Ja bym się do nikogo nie odwoływał, tylko wziął tę naganę i złożył sam na
    siebie zawiadomienie o przestępstwie do prokuratury. W końcu fałszowanie
    podpisu, to przestępstwo. Prokuratura zbada, czy podpis został sfałszowany.
    Jeśli się okaże, że nie został sfałszowany i zostanie to potwierdzone
    urzędowo umorzeniem postępowania w tej sprawie, to dopiero wówczas
    napisałbym prośbę do Dyrektora banku o uchylenie nałożonej kary
    dyscyplinarnej. Moim zdaniem powinno wówczas chwycić.

    | Jeśli kontroler sprawdzał rachunki wcześniej i nie wykrył żadnej
    | nieprawidłowości (operacja wypłaty miała miejsce w 2002r) moze w tej
    chwili
    | sprawdzac jeszcze raz to samo i wyciągać tak daleko idące konsekwencje ?

    Sprawdzać, to on może do woli. To, że ktoś coś sprawdzali nic nie znalazł,
    nie oznacza, że nie ma tam nieprawidłowości. Z tym, że zarzucając komuś
    popełnienie przestępstwa należy się najpierw upewnić, czy ma się rację.
    Jeśli zdoła udowodnić swoje podejrzenia, to nie ma spraw. W przeciwnym
    wypadku popełnia przestępstwo.

    | Czy kontroler upoważniony jest do sprawdzania prywatnego konta pracownika
    | banku celem sprawdzenia operacji nań zachodzących?

    To zależy od tego, czy kontrolujący ma prawo do sprawdzania operacji na
    indywidualnych kontach. Jeśli ma takie uprawnienia, to może również na tym
    jednym. Jeśli nie, to moim zdaniem nie ma takiego prawa.