    From: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: NOM - co moga zrobic ?
    Date: 10 Jan 2004 12:00:22 +0100

    Witam!

    > zlozyli moje dane do jakiejs firmy do sciagania dlugow. Chcialbym im zalozyc
    > sprawe o rozpowszechnianie moich danych osobowych oraz z jakiej racji mam im
    > placic, skoro nie podpisalem zadnej umowy, nie otrzymalem zadnego regulaminu

    Wbrew powszechnej opinii do rozpowszechniania danych osobowych nie zawsze
    konieczna jest zgoda ich właściciela. Wystarczy, ze zajdzie chociaz jeden z
    ponizszych warunków:

    Art. 23 ustawy o ochronie danych osobowych:

    1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:

    1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o usunięcie
    dotyczących jej danych,

    2) zezwalają na to przepisy prawa,

    3) jest konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest jej
    stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia koniecznych działań przed
    zawarciem umowy,

    4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra
    publicznego,

    5) jest niezbędne do wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów
    administratorów danych, o których mowa w art. 3 ust. 2, lub osób trzecich,
    którym są przekazywane te dane - a przetwarzanie danych nie narusza praw i
    wolności osoby, której dane dotyczą.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl