  • 11. Data: 2009-10-06 12:34:11
    Temat: Re: Mieszkanie - jak "zapewnić" sobie jego otrzymanie po ew. śmierci właściciela
    Od: Chmiel <m...@a...net>

    SDD pisze:
    > Użytkownik "Chmiel" <m...@a...net> napisał w wiadomości

    > Ale jak "po drodze"?
    > Przeciez w testamencie to moge i na sasiada z zerowym pokrewienstwem to
    > mieszkanie zapisac.

    tak - pytanie czy pozostali spadkobiercy mogą mieć prawo do
    "niezgodzenia" się z tym. pozostały majątek będzie dzielony w
    "tradycyjny" sposób rozprawą spadkową.

    --
    Chmiel

  • 12. Data: 2009-10-06 12:41:37
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 06 Oct 2009 14:34:11 +0200, Chmiel napisał(a):

    > tak - pytanie czy pozostali spadkobiercy mogą mieć prawo do
    > "niezgodzenia" się z tym. pozostały majątek będzie dzielony w
    > "tradycyjny" sposób rozprawą spadkową.

    Mają tylko prawo żądać zachowku.

  • 13. Data: 2009-10-06 14:20:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Chmiel wrote:

    > To żeby nie rozmywać kilku tematów zapytam od swojej strony. Co w
    > przypadku, gdy jest testament w którym notarialnie zapisane jest
    > mieszkanie na jedną osobę, ale prawa do mieszkania mają też inne?

    Nie prawa do mieszkania tylko prawo do spadku. Zapewne o to ci chodziło.

    Nic. Nie ma mieszkania, bo "poszło" w testamencie, wiec nie ma spadku.
    Mają prawo upomnieć sie o zachowek od osoby, ktora mieszkanie w
    testamencie dostała.

    > Czy w tym przypadku należałoby coś jeszcze podpisać?

    Nic sie nie da dopisac. Zachowek i tak sie bedzie nalezył.
    Pomijam wydziedzieczenie, bo do tego musza byc powody.

  • 14. Data: 2009-10-06 14:20:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Chmiel wrote:

    > tak - pytanie czy pozostali spadkobiercy mogą mieć prawo do
    > "niezgodzenia" się z tym. pozostały majątek będzie dzielony w
    > "tradycyjny" sposób rozprawą spadkową.

    nie

  • 15. Data: 2009-10-06 21:54:18
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Nic sie nie da dopisac. Zachowek i tak sie bedzie nalezył.
    > Pomijam wydziedzieczenie, bo do tego musza byc powody.

    Hmmm - no tak, ale co w sytuacji, gdy oprocz tego mieszkania przepisanego
    npna sasiada, byly tez inne skladniki majatku i kazdy z ustawowych
    spadkobiercow cos tam w testamencie dostal... - jeden wartburga, inny 486 SX
    33MHz.
    Jak wyglada wtedy sprawa z zachowkiem?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 16. Data: 2009-10-06 22:43:16
    Temat: Re: Mieszkanie - jak
    Od: " GK" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    SDD <s...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > npna sasiada, byly tez inne skladniki majatku i kazdy z ustawowych
    > spadkobiercow cos tam w testamencie dostal... - jeden wartburga, inny 486

    Tak samo. Sąd (notariusz) ustala wartość całego spadku (nieruchomość+ Wartburg
    +486SX) minus większość długów spadkowych. Uprawnieni obliczają sobie wartość
    udziału, który przypadałby, gdyby dziedziczenie szło z ustawy, a następnie
    mnożą uzyskaną wartość przez 1/2 albo 2/3. Kwestia podziału przedmiotów z
    masy majątkowej spadku między spadkobierców jest wtórna - liczy się udział w
    spadku, nie przekazanie w spadku konkretnego przedmiotu (rozrządzenie takie
    jest nieskuteczne).
    Przyczyna: w polskim systemie prawa spadkowego spadkodawca określone
    przedmioty "przepisuje się" zapisem, a nie rozrządzeniem o ustanowieniu
    spadkobiercy.

    GK

  • 17. Data: 2009-10-14 08:43:27
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Niekoniecznie.
    Jeśli umrzesz pierwszy, to zapewne przejmie je gmina.
    JaC

    -----

  • 18. Data: 2009-10-14 08:47:05
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Oczywiście, że mogą mieć.
    Np. udowodnią przed sądem, że dziadek np. zwariował, lub że zrobił zapis dzień przed
    ryzykowną operacją, albo został wprowadzony w
    błąd itp. itd.
    JaC

    -----