    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Medycyna a prawo
    Date: Sun, 22 May 2005 23:40:54 +0200

    Użytkownik "Jakub" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:d6qtbu$4rq$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > No tak, ale tu nie chodzi o lek dopuszczony do obrotu, ale wskazania
    do inej
    > choroby. Mimo to sa badania, ktore wskazuja ze "efektem ubocznym" jest
    > rowniez skuteczne leczenie innej choroby.

    To juz trzeba by było sie zapytać jakiegoś lekarza. Nie ta grupa. na mój
    gust prawnika, to oczywiśnie nic nei szkodi na przeszkodzie takiemu
    stosowaniu leku.

    > Czy lekarz ktory chcialby leczyc pacjenta tym lekiem na inna chorobe
    moze
    > poniesc odpowiedzialnosc, jesli nie bedzie zadnych szkod? Tzn. Efekt
    > zostanie uzyskany tylko zastosowany lek nie na ta chorobe, ale
    skuteczny.

    Mim zdaniem nie. Barierą tutaj bedzie po pierwsze mozliwość zakupu leku
    w Polsce, bo nadzór farmaceutyczny kontroluje apteki i wypisanie przez
    lekarza jakiegoś dziwnego lekarstwa nic nie da, jak go się kupić nie da.
    Po drugie refundacja NFZ, który leków spoza listy nie refunduje.

    > Jak to sie ma do art. 34 ustawy o zawodzie lekarza:
    > Art. 34. 1. Lekarz może wykonać zabieg operacyjny albo zastosować
    metodę leczenia lub
    > diagnostyki stwarzającą podwyższone ryzyko dla pacjenta, po uzyskaniu
    jego
    > pisemnej zgody.
    >
    > Czy zastosowanie leku, ktory nie ma wskazania do tej choroby moze byc
    > traktowane jako metoda leczenia stwarzajaca podwyzszone ryzyko i
    zostac
    > zastosowane za zgoda pacjenta? Jak wyglada wtedy odpowiedzialnosc
    lekarza?

    Moim zdaniem tu o co innego chodzi. Jak lek jest w ogóle dopuszczony do
    obrotu, to z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, że pacjent
    kurację przeżyje. Może mu lek nie pomoże, ale zaszkodzić radykalnie nie
    powinien.

    Podwyższone ryzyko stanowi na przykład zabieg operacyjny. Bo gość żyje i
    załóżmy można zasadnie domniemać, ze jeszcze kilka dni pożyje, ale go
    noga boli. Lekarz stwierdza, że by przestała go boleć, to trzeba gościa
    pokroić i załóżmy endoprotezę wprawić. No i to jest zabieg o
    podwyższonym stopniu ryzyka. No bo nie ma silnych i zawsze istnieje
    jakieś tam ryzyko, że w wyniku komplikacji pacjent umrze, a z boląca
    nogą można żyć latami.